تاثیر مصرف انجیر بر میزان شاخص های اکسیداتیو وآنتی اکسیدانی مردان جوان سالم در یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه با توجه به افزایش منابع تولید رادیکال های آزاد از جمله آلودگی هوا، نیاز به یک منبع سرشار آنتی اکسیدانی به خوبی احساس می شود و انجیر به عنوان یک میوه قرآنی احتمالا به دلیل محتوای غنی آنتی اکسیدانی می تواند سد مناسبی در برابر افزایش تولید رادیکال های آزاد باشد لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مصرف انجیر بر میزان شاخص های اکسیداتیو و آنتی اکسیدانی مردان جوان سالم صورت گرفت.
مواد وروش ها
در این کارآزمایی بالینی، 74 نفر از دانشجویان مذکر و سالم به طور تصادفی ساده در دو گروه شاهد وآزمایش مورد مطالعه قرار گرفتند. سن در محدوده 40 -18 سال، ساکن بودن در خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از معیارهای ورود به مطالعه و داشتن بیماری خاص، استعمال دخانیات و مصرف سایر مکمل ها از معیارهای خروج بودند. سپس به گروه آزمایش به مدت 4 هفته، روزانه 120 گرم انجیر خشک داده شد و در زمان شروع مطالعه و پس از طی4 هفته از هر 2 گروه خونگیری به عمل آمد و میزان آهن (Fe) و آنزیم گاما گلوتامیل ترانسفراز(GGT) با استفاده از کیت های آزمایشگاهی و با دستگاه اتوآنالایزر BT 3000 و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی(TAC) با روش FRAP اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که میزان Feبه عنوان شاخص اکسیداتیو در گروه آزمایش (37=N) پس از 4 هفته تداخل، کاهش معنی داری را دارد (0/005= P). مقادیر GGT و TAC به عنوان شاخص های آنتی اکسیدانی در گروه آزمایش (37=N) پس از 4 هفته تداخل، افزایش معنی داری را نشان داد (0/001=P).
نتیجه گیری
با توجه به کاهش معنی دار میزان Fe به عنوان شاخص اکسیداتیو و افزایش معنی دار مقادیر GGT و TAC به عنوان شاخص های آنتی اکسیدانی، می توان نتیجه گرفت که انجیر می تواند نقش موثر ومفیدی را در بالا بردن سطح دفاع آنتی اکسیدانی بدن در مقابل رادیکال های آزاد و در نتیجه کاهش آسیب های ناشی از شرایط استرس اکسیداتیو ایفا کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!