مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر مورد به دو شیوه حضوری و الکترونیکی نابرخط (تالار گفتمان) بر میزان دانش و نگرش دانشجویان دندانپزشکی دوره عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از شیوه های نوین آموزش، دستیابی به مهارت هایی را در سطوح بالاتر امکان پذیر می کند. هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر مورد به دو شیوه حضوری و الکترونیکی نابرخط (تالار گفتمان) بر میزان دانش و نگرش دانشجویان دندانپزشکی دوره عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال تحصیلی 1393 بر روی 44 دانشجوی دندانپزشکی انجام شد. روش نمونه گیری تصادفی سازی بلوکی بود. به منظور سنجش میزان آگاهی از محتوای درسی، از هر دو گروه پیش و پس از تدریس آزمون کتبی گرفته شد. روایی سوالات، توسط اساتید بررسی و پایایی آن با استفاده از ضریب کودر-ریچاردسون برابر با 58%=20-KR محاسبه شد. برای ارزیابی نگرش دانشجویان نسبت به دو شیوه آموزشی از پرسشنامه چهارده سوالی با میزان پایایی 92/0=α، استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد. سطح معناداری قابل قبول برابر با 05/0= α می باشد.
نتایج
از لحاظ آماری میانگین نمره آگاهی اولیه در دو گروه آموزشی مشابه بود (647/0p=). در هر دو گروه افزایش معناداری در سطح آگاهی افراد پس از آموزش مشاهده شد (001/0p<). مقدار آگاهی افراد در دو گروه آموزشی قبل از آموزش نسبت به پس از آن به طور معناداری افزایش یافت. افزایش سطح آگاهی در زنان و مردان مشابه بود (822/0=p). ارتباط معناداری بین نگرش افراد با شیوه آموزش و سن شرکت کنندگان نبود.
نتیجه گیری
با توجه به یکسان بودن میزان یادگیری و نگرش دانشجویان در روش یادگیری الکترونیکی نابرخط (تالار گفتمان) و آموزش حضوری، و موثر بودن یادگیری الکترونیکی در کاهش زمان و صرفه جویی در هزینه ها و امکانات آموزشی، می توان از این شیوه نوین به عنوان بخشی از فعالیت های یادگیری در برنامه آموزشی پزشکی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!