همبستگی نمره خودارزیابی با مشاهده توانمندی تدریس پرستاران در آموزش به بیمار

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
خودارزیابی روشی مفید در تکامل حرفه ای دانش آموختگان علوم پزشکی است و باعث توجه پرستار به عملکرد بالینی خود و درنتیجه اصلاح کاستی ها می شود. مطالعه حاضر باهدف مقایسه نمرات خودارزیابی توانمندی تدریس پرستار در آموزش به بیمار با نمرات مشاهده آموزش به بیمار در بخش های قلب و سی سی یو بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 92 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه تحلیلی- همبستگی بر روی 60 نفر از پرستاران شاغل در بخش های قلب و سی سی یو بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت در دسترس انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه خودارزیابی توانمندی تدریس و چک لیست مشاهده آموزش به بیمار بود. داده ها با آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسان با نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
میانگین نمرات خودارزیابی پرستاران 05/2±31/15 و میانگین نمرات مشاهده آموزش به بیمار 20/2±63/12 بود که بین این دو، اختلاف معنادار آماری وجود دارد (001/0 (P= همبستگی نمرات ارزیابی به دو روش خودارزیابی و مشاهده توانمندی تدریس(1/r=0 و 11/0 p=) را نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
به طورکلی درک پرستاران از دانش و مهارت توانمندی تدریس خود بیش ازحد واقع بود که این منجر به عدم سعی در رفع نقایص توسط پرستاران و درنتیجه اختلال در حرکت به سمت ارتقاء کیفیت آموزش به بیمار می شود. بنابراین پیشنهاد می شود زمینه ایجاد خودارزیابی های واقعی توسط پرستاران مهیا شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
588 تا 595
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!