تشخیص ژن های سندرم شوک سمی و اگزفولیاتیو در سویه های استافیلوکوک اورئوس جدا شده از اشخاص ناقل، مقاوم و حساس به متی سیلین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس فاکتورهای مختلف شامل توکسین سندرم شوک سمی (TSST-1) و اگزفولیاتو (ET) را تولید می کند که در کلونیزه شدن و ایجاد بیماری نقش دارند. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی ژن های TSST-1 و ET در ایزوله های کلینیکی استافیلوکوکوس اورئوس بود.
روش بررسی
این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 100 سویه استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و 100 سویه استافیلوکوک اورئوس حساس به متی سیلین (MSSA) جدا شده از نمونه های بالینی بیماران بستری، سرپایی و ناقلین بیمارستان های آموزشی شهر همدان از مهر 1392 تا مرداد 1393 انجام گرفت. گونه های شناسایی شده به روش بیوشیمیایی با استفاده از تکنیک مولکولی(Polymerase chain reaction (PCR نیز تایید شدند. الگوی حساسیت دارویی با استفاده از روش دیسک دیفیوژن انجام شد. وجود ژن های TSST-1 و ET با روش PCR مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بیشترین حساسیت و مقاومت سویه های MRSA، MSSA و سویه های ناقلین در برابر آنتی بیوتیک ها به ترتیب شامل کلیندامایسین و سیپروفلوکساسین، کلیندامایسین و تتراسایکلین، اریترومایسین و جنتاماسین مشاهده شد. به طور کلی (13%) 26 سویه از 200 دارای ژن توکسین سندرم شوک سمی و اگزفولیاتیو بودند. فراوانی مربوط به ژنTSST (11%) 22 و فراوانی ژن ETD (2%) 4، می باشد. با توجه به نتایج آماری ارتباطی بین سویه های MRSA و MSSA با ژن های TSST و ETD دیده نشد (به ترتیب با 0/058=P و0/36 =P).
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که میزان شیوع استافیلوکوکوس اورئوس حامل TSST در شهر همدان موضوع نگران کننده ای است. گردش این ایزوله ها در افراد جامعه به ویژه افراد مسن و افراد دچار نقص سیستم ایمنی در کشور و در افراد سالم که گاه تا60-50% می رسد، دارای اهمیت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
554 تا 560
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!