سطوح درک مفهوم امامت در شعر آیینی معاصر

پیام:
چکیده:
آنچه اشعار مذهبی را از دیگر سروده ها جدا می کند محتوای آن هاست؛ یعنی مذهب. بنابراین مهم ترین رویکرد در نقد شعر مذهبی، نقد محتواست. مهمترین مساله در این رویکرد نقد، سنجش میزان فهم و باورمندی شاعر نسبت به مبانی آیین است. محور باور های تشیع و وجه تمایز آن با دیگر مذاهب، به طور عمده مفهوم امامت است؛ لذا سنجش سطح دانش و شناخت مفهوم امامت و نیز عمق باورمندی به این دانسته ها به عنوان ملاکی تعیین کننده در نقد محتوایی شعر شیعی محسوب می شود. در این نوشته تلاش شده که سطوح مختلف این شناخت مورد بررسی قرار بگیرد و راهکار هایی برای سنجش عمق باور شاعر پیشنهاد شود. در این تحقیق فهم مفهوم امامت به این 10 سطح تفکیک شده است: الف) دریافت های حداقلی و تقصیری: 1- امام: شخصیتی تاریخی 2- امام: رهبر سیاسی ب) دریافت های کلامی و متعارف شیعی: 3- امام: صاحب فضایل 4- امام: محبوب خدا و خلق 5- امام: مستحق جایگاه امامت و خلافت، ج) دریافت های باطن گرایانه: 6- امام: نور و حقیقتی برتر 7- امام: حقیقت قرآن کریم 8- امام: حاضر در خلقت 9- امام: قابل الحاق و وحدت، د)دریافت های غلوآمیز: 10- استقلال امام و غلو.
در این نوشته، استخراج سطوح باورمندی بر پایه قرآن و حدیث شیعی بوده و شعر های مورد بررسی این پژوهش از میان معاصران انتخاب شده است
زبان:
فارسی
در صفحه:
143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1460471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!