محلول پاشی قبل از برداشت با هومیک اسید، سالیسیلیک اسید و کلرید کلسیم به منظور افزایش ویژگی های کمی و کیفی گل بریده لیلیوم (Lilium longiflorum L.)

پیام:
چکیده:

سوسن یا لیلیوم (Lilium longiflorum L.) یکی از گل های گلدانی مهم است که به عنوان گل بریدنی نیز به مقدار زیادی از آن استفاده می شود. آزمایشی با هدف بررسی تاثیر هومیک اسید، سالیسیلیک اسید و کلرید کلسیم بر افزایش کیفیت و ماندگاری گل های بریده لیلیوم به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار انجام شد. فاکتورهای آزمایشی شامل غلظت هومیک اسید به عنوان فاکتور a (صفر، 100، 500 و 1000 میلی گرم در لیتر) و غلظت های مختلف سالیسیلیک اسید و کلرید کلسیم به عنوان فاکتور b (صفر، 150 و 200 میلی گرم در لیتر) و (300 و 400 میلی گرم در لیتر) به صورت محلول پاشی در دو مرحله قبل از برداشت انجام شد. نتایج نشان داد که محلول پاشی گل ها با 500 میلی گرم در لیتر هومیک اسید باعث افزایش جذب آب و کلروفیل a گردید، ولی تعداد گلچه های ریزش شده را کاهش داد. با کاربرد 1000 میلی گرم در لیتر هومیک اسید، کلروفیل کل افزایش یافت. محلول پاشی گل ها با 600 میلی گرم در لیتر کلرید کلسیم بیشترین تاثیر را بر افزایش قطر گلچه ها، محتوای نسبی آب، کلروفیل b و ماندگاری نسبت به سایر غلظت ها و همچنین غلظت های مختلف سالیسیلیک اسید داشت. گل های محلول پاشی شده با 1000 میلی گرم در لیتر هومیک اسید به همراه 300 میلی گرم در لیتر کلرید کلسیم، از ماندگاری بیشتری برخوردار بودند. بنابراین، محلول پاشی هومیک اسید، سالیسیلیک اسید و کلرید کلسیم قبل از برداشت تاثیر مثبتی بر خصوصیات کمی و کیفی گل بریده لیلیوم دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1460538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!