مقایسه ی دو رژیم دارویی دیکلوفناک سدیم با مایعات و دیکلوفناک سدیم با محدودیت مایعات در کاهش درد بیماران مبتلا به رنال کولیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از مهمترین معضلات بخش های اورژانس، تسکین درد بیماران مبتلا به رنال کولیک است. تاثیر رژیم محدودیت مایعات در کاهش درد کولیکی، ناشناخته است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر رژیم محدودیت مایعات در کاهش درد کولیکی انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی از بین بیماران مبتلا به رنال کولیک کلیوی مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر (عج) شهرستان بیرجند، 141 بیمار که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به تصادفی در دو گروه 71 و 70 نفره قرارگرفتند. در گروه اول، یک عدد شیاف دیکلوفناک سدیم 100میلی گرم و یک لیتر سرم نرمال سالین به مدت یک ساعت و در گروه دوم، یک عدد شیاف دیکلوفناک سدیم 100میلی گرم به تنهایی تجویز شد. شدت درد بیماران قبل از درمان، 30 و 60 دقیقه بعد از شروع درمان، با استفاده از مقیاس دیداری شدت درد(VAS) اندازه گیری شد و داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS15 و آزمون های آماری خی دو، t مستقل، من ویتنی یو، فریدمن و ویلکاکسیون آنالیزشد.
یافته ها
میانگین نمره ی شدت درد 30 و 60 دقیقه بعد از درمان در گروه دیکلوفناک با مایعات به طور معناداری بیشتر از گروه دیکلوفناک بدون مایعات بود (P<0.001). اگرچه میانگین تغییرات شدت درد 30 و 60 دقیقه بعد از درمان نسبت به قبل از درمان در گروه دیکلوفناک بدون مایعات و نسبت به گروه دیکلوفناک با مایعات، به طور معناداری بیشتربود (005/ 0=p)، ولی میانگین تغییرات شدت درد در 30 و 60 دقیقه بعد از درمان در دو گروه تفاوت معنا داری نداشت (32/ 0=p).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، با محدودیت دریافت مایعات در بیماران، با استفاده از یک مسکن مثل شیاف دیکلوفناک، می توان تا حد زیادی از درد این بیماران کاست و از مراجعه ی مکرر بیمار به اورژانس جهت دریافت ضد درد مخدر جلوگیری کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
622 تا 629
لینک کوتاه:
magiran.com/p1460998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!