مقایسه اثر درمانی سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان و محیط کشت مایع حاصل از آن در درمان سائیدگی ایجاد شده در مفصل زانوی خوکچه هندی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استئوآرتریت یک بیماری شایع و دردناک مفصلی با علت نامعلوم می باشد. این بیماری با سن در ارتباط بوده و بیشتر در سنین میانسالی و بالاتر دیده می شود. در مهندسی بافت استفاده از سلول های بنیادی به دلیل داشتن توانایی بالا در تکثیر و تمایز، افق نوید بخشی را در ترمیم آسیب های وارده به ارگان ها و بافت ها از جمله غضروف به وجود آورده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر ترمیمی سلول های بنیادی مزانشیمی جدا شده از مغز استخوان و محیط کشت مایع حاصل از آن (سیکریتا) در مدل حیوانی خوکچه هندی دچار استئوآرتریت می باشد.
روش بررسی
به این منظور سلول های بنیادی مزانشیمی از استخوان ران استخراج و در محیط آزمایشگاه تکثیر گردید. سپس با قطع وتر صلیبی قدامی در 15 سر خوکچه هندی پس از گذشت 8 هفته استئوآرتریت ایجاد شد. در مرحله بعد به میزان 106×2 سلول بنیادی مزانشیمی در پاساژ 3 به فضای مفصلی 5 خوکچه و سیکریتا به 5 سر دیگر تزریق شد. 5 خوکچه نیز به عنوان گروه کنترل بدون درمان در نظر گرفته شد و پس از سه ماه روند ترمیم توسط آزمایش های هیستوپاتولوژی و رادیولوژی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
پس از گذشت 3 ماه ارزیابی های رادیولوژی کاهش معنی دار استئوآرتریت در گروه سلول بنیادی و سیکریتا نسبت به گروه کنترل را نشان داد. همچنین در نتایج حاصل از تست های هیستوپاتولوژی نیز کاهش استئوآرتریت در گروه سلول بنیادی و سیکریتا نسبت به گروه کنترل مشاهده گردید با این تفاوت که ماتریکس و توزیع غضروف مفصلی و همچنین کلاژن تیپ 1 و2 در سیکریتا به طور معنی داری بهتر بود.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه استفاده از سلول های بنیادی و سیکریتا با کاهش و ترمیم استئوآرتریت مرتبط بوده است. باید به این نکته توجه کرد که انجام مطالعات بیشتر در بازه زمانی بلندتر و استفاده از سلول های بنیادی سایر بافت ها به تنهایی یا همراه با سیکریتا برای درمان ترمیم ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
651 تا 665
لینک کوتاه:
magiran.com/p1462004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!