اثرات بیوشیمیایی فروکتوز بر رژیم چاقی در موش های بالغ نر نژاد NMRI

پیام:
چکیده:
مقدمه

مصرف بیش از حد شیرین کننده های مصنوعی با افزایش شاخص توده بدنی و میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، تنگی نفس، آرتروز، دیابت نوع دو، سکته مغزی، فشارخون بالا همراه است و اثرات نامطلوب متابولیکی را نشان می دهد. هدف از این تحقیق تاثیر فروکتوز روی چاقی و پارامترهای بیوشیمیایی در موش های نر بالغ نژادNMRI است.

مواد و روش ها

این مطالعه طی دو مرحله انجام شد. در مرحله اول تیمار به مدت 8 هفته (n=6) بود و شامل گروه کنترل 1 که حیوانات آب و غذای معمولی دریافت می کردند، گروه چاق 1 و تجربی 1 که به ترتیب رژیم غذایی چرب (1382کیلوکالری)، رژیم غذایی چرب و همراه با مقدار20% فروکتوز را از طریق گاواژ دریافت می کردند. مرحله دوم تیمار به مدت 12 هفته بود و شامل گروه های کنترل 2، گروه های چاق 2 و تجربی 2 که از هفته هشتم با قطع رژیم چرب به ترتیب غذای معمولی جوندگان و فروکتوز20% را به مدت 4 هفته دریافت می کردند. هر هفته وزن موش ها اندازه گیری شد و میزان فروکتوز سرم به روش الایزا و همچنین پارامترهای بیوشیمیایی مورد سنجش قرار گرفت.

یافته ها

اختلاف وزن بدن بین گروه های چاق و تجربی 1 نسبت به گروه کنترل 1 افزایش معنی دار (P≤0.001) داشت. درحالیکه گروه تجربی 1 نسبت به گروه چاق 1 کاهش داشت اما معنی دار نبود. همچنین وزن گروه تجربی 2 در مقایسه با گروه کنترل 2 افزایش معنی داری داشت P≤0.001)). میزان فروکتوز سرم گروه های چاق (P≤0.001) و گروه تجربی 1 (P≤0.05) نسبت به کنترل افزایش معنی دار داشته در حالیکه گروه تجربی 2 (P˃0.05) نسبت به کنترل کاهش نشان داد. همچنین افزایش سطح سرمی قند، کلسترول، تری گلیسرید، LDLو کاهش HDL در گروه های چاق و تجربی نسبت به کنترل مشهود بود.

نتیجه گیری

میزان کالری دریافتی مازاد منجر به اضافه وزن می شود در حالی که مصرف فروکتوز 20% احتمالا نمی تواند تاثیری در چاقی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1462017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!