مطالعه کمی پسماندهای بیمارستانی مطالعه ی نمونه: بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز

پیام:
چکیده:
مقدمه
پسماندهای بیمارستانی به دلیل دارا بودن عوامل خطرناک، سمی و بیماریزا از حساسیت خاصی در بسیاری از کشورهای جهان برخوردارند. مدیرت صحیح پسماندهای بیمارستانی نقش بسیار مهمی در کنترل آلودگی های محیط زیست دارد. در این مطالعه مدیریت پسماندهای بیمارستانی کلیه بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با هدف فراهم کردن اطلاعات مناسب جهت برنامه ریزی جامع و مناسب و ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در آینده مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه، بازدید، مصاحبه و توزین زباله ها طی سال های 1390-1389 از بیمارستان های مورد مطالعه بدست آمد.
یافته ها
بیمارستان های مورد مطالعه، دارای 2283 تخت فعال بوده که سرانه زباله ی تولیدی آن ها به ازای هر تخت 79/3 کیلوگرم در روز می باشد. براساس نتایج آنالیز خوشه ای، بیمارستان های مورد مطالعه به لحاظ تولید پسماند، در چهار گروه مجزا قرار گرفتند. مقایسه وضعیت نیروی انسانی بیمارستان های مورد مطالعه با معیار اعلام شده از سوی بخش تحقیقات بناهای درمانی شرکت خانه سازی ایران نشان داد که بعضی از بیمارستان ها با کمبود نیروی خدماتی مواجه هستند که می تواند در روند مدیریت پسماندهای بیمارستانی تاثیرگذار باشد. تمامی بیمارستان های مورد مطالعه از دستگاه اتوکلاو برای بی خطر سازی زباله ها استفاده می کنند. همچنین میانگین نرخ تولید ضایعات معمولی و شبه خانگی، عفونی و شیمیایی، تیز و برنده و پاتولوژیک به ترتیب 75/2، 875/0، 128/0 و 043/0 کیلوگرم در روز به ازای هر تخت محاسبه گردید.
بحث و نتیجه گیری
مدیریت پسماندهای بیمارستانی در بیمارستان های مورد مطالعه از روند تقریبا قابل قبولی برخوردار است، اما در بعضی از مراحل نیاز به توجه و دقت بیشتری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1463248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!