تحلیل الگوی مکانی و رقابت درون گونه ای در تیپ خالص بلندمازو (Quercus castaneifolia C.A.Mey.) با استفاده از آماره O- ring (مطالعه موردی: جنگل شاهد نکا)

پیام:
چکیده:
الگوی مکانی درختان در مراحل مختلف زندگی داده های مهمی در رابطه با فرآیندهایی که تجدید حیات و توالی جنگل را هدایت می کنند، در اختیار قرار می دهد. رقابت از عامل های تاثیرگذار بر ساختار جنگل است. شناخت رقابت در جنگل به ویژه هنگامی اهمیت دارد که هدف از مدیریت جنگل، تقلید از پویایی بوم نظام های طبیعی باشد. برای این منظور یک پارسل مدیریت نشده به مساحت 26 هکتار در منطقه نکا انتخاب شد و کلیه درختان بلندمازو با قطر برابر سینه بیشتر از 7/5 سانتی متر مورد اندازه گیری قطر قرار گرفتند و مختصات دکارتی آنها تعیین شد. سپس درختان اندازه گیری شده براساس قطر برابر سینه به چهار طبقه کم قطر، میان قطر، قطور و خیلی قطور تقسیم شدند. بررسی الگوی مکانی و رقابت درون گونه ای بلندمازو به ترتیب با توابع تک متغیره و دومتغیره آماره او- رینگ (O- ring) انجام شد. نتایج نشان داد که الگوی مکانی درختان به دلیل سنگین بودن بذر بلندمازو و فراوانی زیاد درختان جوان، در فاصله های کوتاه خوشه ایو سپس با بزرگ شدن مقیاس بررسی تصادفی می شود. همچنین مشخص شد که درختان بلندمازو دارای اثرات رقابتی مثبت و منفی متفاوتی در طبقه های مختلف قطری نسبت به هم هستند که در فاصله های متفاوتی با توجه به اندازه درختان اتفاق می افتد که متاثر از نورپسندی، محدودیت پراکنش بذر و رقابت درون گونه ای این گونه است. با توجه به اینکه پراکنش بلند مازو از الگوی تصادفی پیروی کرده است، بنابراین دخالت های جنگل شناسی باید علاوه بر ملاحظه سایر عامل های موثر در نشانه گذاری، به گونه ای باشد که برداشت فقط به صورت پایه ای و تصادفی انجام شود و توده به سمت الگوی تصادفی سوق داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
294
لینک کوتاه:
magiran.com/p1463340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!