عملکرد طرح نوین حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکی تهران از منظر کارکنان حسابداری: یک تحلیل مقطعی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
حسابداری تعهدی با هدف تعیین هزینه های واقعی برنامه ها و فعالیت ها به وجود آمده است. این رویکرد اهرم اصلی جهت تدوین و اجرای بودجه عملیاتی در دستگاه های دولتی می باشد. از آن جا که دانشگاه های علوم پزشکی متولی بهداشت و درمان می باشند و بخش زیادی از بودجه کشور بدین سمت سوق پیدا می کند، این مطالعه جهت تعیین بررسی دستاوردهای اجرای طرح نوین حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی به صورت مقطعی می باشد که بر روی 46 نفر از کارکنان حسابداری واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه 22 سوالی می باشد. از پاسخ دهندگان خواسته شد؛ در مورد چگونگی اجرای برنامه در سیستم کاریشان و موفقیت و یا عدم موفقیت اجرای آن به سوالات پاسخ گویند. داده ها با استفاده از آزمون های T-Test و آنالیز واریانس برای مقایسه میانگین ها در سطح معنی داری 05/ 0 توسط نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
اکثر پاسخگویان مرد (52.2%)، دارای تحصیلات کارشناسی، فارغ التحصیل رشته حسابداری و در پست کارمند امور مالی بودند. 65 درصد پاسخ دهندگان دارای حداقل آشنایی با مبانی حسابداری تعهدی بودند. نتایج مطالعه نشان داد که بیشتر پاسخ دهندگان به طور ضمنی از نتیجه اجرای طرح راضی بودند. پاسخ دهندگان دارای تحصیلات مالی و حسابداری رضایت بیشتری را نسبت به دیگران عنوان نمودند.
بحث و نتیجه گیری
نقش یک سیستم اطلاعاتی جامع به عنوان یک ضرورت اساسی و چالش بر انگیز در سیستم حسابداری تعهدی باید مورد تاکید قرار بگیرد. بررسی عملکرد بودجه عملیاتی به عنوان یک برنامه مهم و موکد در برنامه های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان های عمومی اجتماعی - اقتصادی، پس از استقرار کامل طرح نظام نوین مالی باید اجرایی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!