کنترل بیولوژیکی قارچSclerotium cepivorum عامل بیماری پوسیدگی سفید سیر با استفاده از قارچ های آنتاگونیست Trichoderma و Talaromyces در شرایط آزمایشگاه و گلخانه

پیام:
چکیده:
یکی از گسترده ترین و مخرب ترین بیماری های قارچی سیر بیماری پوسیدگی سفید با عاملSclerotium cepivorum است که هر ساله خسارات فراوانی به کشت و تولید این محصول مهم در کشور و از جمله استان همدان وارد می سازد. در حال حاضر رایج ترین روش کنترل بیماری استفاده از قارچ کش های شیمیایی می باشد که آلوده کننده ی محیط زیست بوده، هزینه ی زیادی در بر داشته و به دلیل استفاده ی مکرر و خاکزاد بودن عامل بیماری تاثیر چندانی در کنترل بیماری ندارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف کنترل عامل بیماری پوسیدگی سفید سیر با استفاده از قارچ های آنتاگونیستTrichoderma و Talaromycesبه روش زیستی در شرایط آزمایشگاه و گلخانه انجام یافت. برای این منظور ده جدایه از قارچ های آنتاگونیست فوق انتخاب شده و تاثیر آن ها ابتدا در شرایط آزمایشگاه با استفاده از روش های کشت متقابل، ترکیبات فرار، و ترکیبات غیر فرار بر قارچ عامل بیماری بررسی گردید. بررسی های آزمایشگاهی نشان داد که شش جدایه که شامل دو جدایه از هر گونه ی قارچ آنتاگونیست بودند به طور معنی داری رشد قارچ عامل بیماری را کاهش دادند. در مرحله ی بعد فرمولاسیون هایی با استفاده از شش جدایه ی فوق در بستر سبوس برنج تهیه گردیده و تاثیر آن ها در شرایط گلخانه روی کنترل بیماری پوسیدگی سفید سیر ارزیابی شد. طرح آزمایشی کاملا تصادفی و آزمایش دارای نه تیمار (شش فرمولاسیون زیستی، قارچ کش کاربندازیم، شاهد آلوده، شاهد سالم) و چهار تکرار بود. نتایج آزمایشات گلخانه ای نشان داد که بین تیمارها و شاهد آلوده از لحاظ درصد وقوع بیماری و شدت بروز آلودگی اختلاف معنی دار وجود داشت. بیشینه میانگین آلودگی در تیمار شاهد آلوده به میزان 82/53% و کمینه میانگین آلودگی به ترتیب در تیمار شاهد سالم به میزان (24/9 %)، قارچ کش (23/11 %)، تیمار RBTh1 (33/11%)، تیمار RBTa2(37/11%)، تیمار RBTh2 (42/11%) مشاهده شد. نتایج کلی این پژوهش نشان می دهد که امکان کنترل بیماری مهم پوسیدگی سفید سیر با استفاده از قارچ های آنتاگونیست وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1468553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!