بررسی توزیع فراوانی گزارش ASC-US، ASC-H، LSIL و HSIL در نمونه های پاپ اسمیر زنان مراجعه کننده به آزمایشگاه پاتولوژی مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان طی سال های 93-1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
گزارش های وجود ASC-US (Atypical squamous cells of undetermined significance)، ASC-H (Atypical squamous cells- cannot exclude high-grade squamous intraepithelial lesion)، LSIL (Low-grade squamous intraepithelial lesion) و HSIL (High-grade squamous intraepithelial lesion) در پاپ اسمیر از جمله گزارش هایی هستند که نیاز به پی گیری دارند. این مطالعه، با هدف تعیین فراوانی ASC-US، ASC-H، LSIL و HSIL در گزارش های پاپ اسمیر در بزرگ ترین مرکز آموزشی- درمانی شهر اصفهان انجام شد.
روش ها
این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، در سال 1393 در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان انجام شد. کلیه ی گزارش های ASC-US، ASC-H، LSIL و HSIL در پاپ اسمیر، از ابتدای سال 1387 تا پایان 3 ماهه ی اول 1393 به همراه مشخصات دموگرافیک بیماران از جمله سن، از طریق نرم افزار بخش پاتولوژی استخراج و موارد نقص اطلاعات در تماس با بیماران برطرف شد. گزارش های دارای نقص اطلاعات در صورت عدم امکان دسترسی به بیمار، از مطالعه حذف شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
از مجموع 10754 گزارش پاپ اسمیر در این بازه ی زمانی، 46 نمونه (42 /0 درصد) دارای یکی از گزارش های ASC-US، ASC-H، LSIL یا HSIL بودند. از این 46 مورد، 36 مورد (3/ 78 درصد) از نوع ASC-US، 6 مورد (0/ 13 درصد) از نوع ASC-H، 3 مورد (5/ 6 درصد) از نوع LSIL و 1 مورد (2/2 درصد) از نوع HISL بود. بیشترین فراوانی این گزارش ها مربوط به سال های 1387 و 1388 با فراوانی 13 مورد در هر سال بود.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان دهنده ی شیوع پایین موارد ASC-US، ASC-H، LSIL و HSIL در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان الزهرای (س) اصفهان است. با این وجود، از آن جا که آزمایش پاپ اسمیر در مراکز مختلف دولتی و خصوصی انجام می شود و مانند هر بررسی آزمایشگاهی دیگر، دارای موارد مثبت کاذب و منفی کاذب است، لازم است برای تعیین فراوانی این یافته های غیر طبیعی در سلول های اپی تلیال سنگ فرشی در سطح استان اصفهان، مطالعه ای مشابه در سطح وسیع تر و در تمام مناطق استان انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1468901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!