تدوین سنجه های اعتباربخشی برای مدل بومی اعتبار بخشی درمانگاه های تخصصی و اعتباربخشی درمانگاه تخصصی بیمارستان استاد عالی نسب تبریز با استفاده از آن مدل در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف

سازمان های بهداشت و درمان برای ارتقاء خدمات با کیفیت، قابل اطمینان و ایمن نیازمند استانداردهای اعتباربخشی بالینی می باشند. با توجه به اهمیت درمانگاه ها در ارتقای کیفیت کلی بیمارستان ها و فقدان سنجه های اعتبار بخشی در مدل بومی سازی شده برای درمانگاه های تخصصی، این مطالعه با هدف تدوین سنجه های اعتبار بخشی برای مدل بومی و اعتبار بخشی درمانگاه بیمارستان عالی نسب تبریز با استفاده از این مدل طراحی و اجرا شد.

مواد و روش ها

این پژوهش از نوع توصیفی می باشد که در پاییز 1391 انجام گرفت. پس از تبدیل استانداردهای مدل بومی اعتباربخشی درمانگاه ها به سنجه، با حضور تیم اعتبار سنجی در درمانگاه بیمارستان عالی نسب تبریز با استفاده از سنجه های مذکور اعتبارسنجی شد. داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه، مشاهده و بررسی مستندات موجود جمع آوری شد.

یافته ها

یافته ها نشان دادند درمانگاه بیمارستان استاد عالی نسب تبریز توانست در اعتبار سنجی 65% امتیازات را کسب کند. این درمانگاه در 6 استاندارد درحیطه های اثربخشی بالینی، ارجاع، انتقال، ترخیص و نوبت دهی بیماران کمتر از 25% امتیاز، در 9 استاندارد امتیاز کامل و در 21 استاندارد امتیاز بالای 75% را کسب کرد که بیشتر در حیطه احترام به مراجعین، اختیار، ایمنی، دسترسی، سیستم شکایت و پیشگیری از خطاهای بیمارستانی می باشند.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاکی از این مسئله می باشد که درمانگاه تخصصی بیمارستان استاد عالی نسب تبریز در خصوص رعایت استانداردها در وضعیت متوسط قرار دارد که می تواند با برنامه ریزی صحیح تقویت گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!