نقش انتروتوکسین های استافیلوکوکوس اورئوس (SEs) در مسمومیت های غذایی استافیلوکوکی: مقاله مروری نظام مند

چکیده:
زمینه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس به عنوان یکی از شایع ترین علل مسمومیت های غذایی در بسیاری از کشورها شناخته شده است. این باکتری دارای توکسین های متعددی است که در بین آن ها انتروتوکسین از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و مصرف غذاهای آلوده به این توکسین باعث ایجاد مسمومیت غذایی می شود. انتروتوکسین های استافیلوکوکی (SEs) پروتئین های خارج سلولی تک زنجیری با وزن مولکولی پایین (29-22 کیلو دالتون) می باشند که از نظر فعالیت بیولوژیکی مشابه هم بوده ولی از نظر آنتی ژنی با هم تفاوت دارند. این توکسین ها 23 نوع مختلف دارند که باعث ایجاد تهوع، استفراغ، اسهال، دردهای عضلانی و شکمی و گاهی نیز منجر به مرگ می شوند. هدف از این مطالعه، مروری بر نقش و اهمیت انتروتوکسین های استافیلوکوکوس اورئوس در مسمومیت غذایی، پاتوژنز، روش های آزمایشگاهی تخلیص و تشخیص این توکسین ها می باشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع Systematic Review بوده که به جمع آوری اطلاعات با استفاده از پایگاه های اطلاعات متعدد مانند PubMed، Scopus، Science Direct، پایگاه اطلاعات علمی SID و IRAN MEDEX پرداخته است. بدین منظور تعداد 5 کلید واژه (Staphylococcal Enterotoxins، Staphylococcal food poisoning، Food borne diseases، structure of Staphylococcal Enterotoxins و Detection of Staphylococcal Enterotoxins) برای جمع آوری اطلاعات از پایگاه های مذکور استفاده شد. بازه زمانی برای مطالعه، بین سال های 1967 تا 2014 در پایگاه داده ها انجام شد. در نهایت تعداد 40 مقاله برای استخراج داده ها و جمع آوری اطلاعات از پایگاه های علمی مذکور مورد بررسی قرار گرفتند.
بحث و نتیجه گیری
استافیلوکوکوس اورئوس در طیف وسیعی از درجه حرارت و pH رشد می کند لذا ممکن است در طیف گسترده ای از مواد غذایی حضور داشته و رشد نماید. همچنین مواد غذایی که با سویه های تولید کننده انتروتوکسین آلوده شده باشند، اگر در شرایط نامناسب سردخانه گذاری شوند، می تواند منبع شیوع بیماری های ناشی از انتروتوکسین های استافیلوکوکی واقع گردند. بنابراین لزوم همکاری اپیدمیولوژیست ها، میکروبیولوژیست ها، کارشناسان دامپزشکی و بهداشت مواد غذایی با همدیگر به منظور کاهش مسمومیت های غذایی استافیلوکوکی که ناشی از خوردن انتروتوکسین این باکتری ایجاد می گردد، یک پیش نیاز برای تحقق سلامت عمومی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1471490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!