تحلیل هزینه خدمات سلامت در مراکز بهداشتی و درمانی، شهر تبریز در سال 1387

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
تحلیل هزینه خدمات سلامت یک ابزار مدیریتی مهم برای تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد در نظام سلامت است. این پژوهش با هدف تحلیل هزینه خدمات و تعیین سهم عوامل مختلف در قیمت تمام شده خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی و درمانی شهری، در سطح شهر تبریز انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی بود که بصورت مقطعی با هدف تحلیل هزینه خدمات و تعیین سهم عوامل مختلف در قیمت تمام شده خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی و درمانی شهری، در سطح شهر تبریز انجام گرفت. از روش تحلیل هزینه ABC بر مبنای فعالیت برای محاسبه هزینه ها استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مراکز بهداشتی و درمانی شهری تبریز تشکیل می دادند. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای نمونه مورد نظر انتخاب و برای جمع آوری داده ها از چک-لیست محقق ساخته استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Excel تجزیه و تحلیل و با جداول نمودار توصیف گردیدند.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضر، سهم عوامل مختلف را در تعیین قیمت تمام شده خدمات مراکز بهداشتی و درمانی نشان می دهد به طوری که سهم عوامل انسانی در تعیین هزینه تمام شده 58%، فضای فیزیکی 8 %، لوازم غیرمصرفی اختصاصی (تجهیزات پزشکی) 3/ 1% و هزینه-های مصارف عمومی، تعمیرات، لوازم غیرمصرفی عمومی، لوازم مصرفی عمومی، بافی مانده سهم هزینه های خدمات بهداشتی و درمانی را به خود اختصاص داده بودند.
نتیجه گیری
براساس نتایج مطالعه و از آنجایی که بالاترین سهم هزینه ها را عواملی انسانی به خود اختصاص داده است فلذا می توان گفت که متناسب کردن تعداد نیروی انسانی با حجم کار، مدیریت مبتنی بر عملکرد و استفاده از کارکنان چند پیشه در ارائه خدمات مرکز بهداشتی، می تواند منجر به کاهش هزینه تمام شده خدمات گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!