شیوع افکار خودکشی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال94-93

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خودکشی جوانان، یکی از تاسف برانگیزترین رخدادها است. افکار خودکشی به عنوان افکار خود گزارش دهی درباره ی خودکشی، در دامنه ای از یک میل مبهم با نفوذ برای مردن تا نقشه ی کامل خودکشی تعریف می شود. یکی از مهمترین روش های پیشگیری از خودکشی، شناسایی افرادی است که دارای افکار خودکشی هستند. هدف این مطالعه تعیین شیوع افکار خودکشی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 94-93 می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، 1000 دانشجوی رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش تصادفی– طبقه بندی در سال تحصیلی94-93 انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه Inter-cultural وSF36 شیوع افکار خودکشی و عوامل مرتبط با آن تعیین و داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو، t مستقل و رگرسیون لجستیک تحلیل شد.
یافته ها
در دانشجویان شیوع مادام العمر، یک ساله و لحظه ای افکار خودکشی به ترتیب 7/ 29%، 15% و 2/ 6% بود. بین سن، جنس، وضعیت تاهل، محل سکونت، میزان اعتقادات مذهبی، سلامت عمومی، گرایش نسبت به پدیده خودکشی، توجیه پذیری افکار خودکشی و داشتن افکار خودکشی، ارتباط معنی داری مشاهده گردید (05/ 0>P). افکار خودکشی در مردان بیش از زنان و در دانشجویان متاهل بیشتر از دانشجویان مجرد بود و با افزایش اعتقادات مذهبی کاهش می یافت.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد افکار خودکشی در بین دانشجویان از شیوع بالایی برخوردار است. باتوجه به این که فکر خودکشی می تواند زمینه ساز اقدام به خودکشی باشد، بنابراین می توان با ارائه خدمات بهینه بهداشت روانی و غربالگری منظم و دوره ای دانشجویان از نظر افکار خودکشی و اختلالات روانی گام های موثری را در راستای پیشگیری از این معضل اجتماعی در بین دانشجویان برداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!