بررسی وضعیت انجام کار به دو روش ارزیابی سریع تنش اداری و ارزیابی سریع اندام فوقانی در کاربران پایانه تصویری

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
کار با پایانه های تصویری بیشترین مدت زمان کار در این مشاغل را به خود اختصاص می دهد. به علت فراوانی بالای اختلالات اسکلتی– عضلانی در کاربران پایانه تصویری، خطر ارگونومیک موجود در محیط کار با استفاده از روش های ارزیابی سریع اندام فوقانی و ارزیابی سریع تنش اداری بررسی شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1393در شرکت مخابرات استان قم، در بخش 118 با تعداد افراد شرکت کننده 45 نفرکه کل پرسنل در شیفت های صبح و بعد از ظهربوده اند انجام پذیرفت. در این تحقیق جهت جمع آوری داده ها، از روش مکمل شامل روش مشاهده ای(جهت مشاهده وضعیت بدنی و شرایط کاری) روش مصاحبه (جهت کسب اطلاعات شرایط کاری و وضعیتهای بدنی) روش RULA (جهت ارزیابی پتانسیل ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلا نی اندام های فوقانی) و روش ROSA(جهت ارزیابی سریع تنش های اداری) استفاده شد. برای آنالیز داده ها نیزآزمون پیرسون استفاده شد.
یافته ها
سطح ریسک امتیاز نهایی روش ارزیابی سریع اداری(ROSA) مشخص کرد که 2/ 15درصد (7نفر) در سطح ریسک کم (امتیاز کمتر از 3)، 1/ 26درصد (12نفر)در ناحیه هشدار(امتیاز بین 3 تا 5) و 5/ 65درصد (26نفر) در ناحیه ضرروت مداخله ارگونومیکی (امتیاز بالای5) می باشند. نتایج روش ارزیابی سریع اندام فوقانی(RULA) نشان داد که24نفر(3/ 53درصد) از کاربران رایانه در سطح ریسک2 (متوسط)، 12 نفر (7/ 26درصد)در سطح ریسک 3 (بالا) و 9 نفر(20 درصد) در سطح ریسک 4 (خیلی بالا) قرار دارند.
نتبجه گیری: با توجه به نبود مطالعه ای مشابه در این باره در داخل کشور امید است در مطالعات آتی رابطه بین نتایج این روش ها با سایر روش های ارزیابی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1475361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!