پارامترهای زیستی و رشد جمعیت کنه ی تارتن دولکه ای، (Tetranychus urticae Koch (Acari: Tetranychidae، روی گیاه خیار: تاثیر نسبت های مختلف ورمی کمپوست به خاک

پیام:
چکیده:
کنه ی تارتن دولکه ای، Tetranychus urticae Koch، از مهم ترین آفات خیار محسوب می شود که خسارت زیادی را روی این گیاه ایجاد می کند. ورمی کمپوست یکی از کودهای آلی بوده و افزودن آن به خاک می تواند باعث کاهش جمعیت آفات شود. در این تحقیق تاثیر استفاده از چهار نسبت مختلف ورمی کمپوست:خاک شامل 100:0 (شاهد)، 90:10، 80:20 و 70:30 درصد حجمی روی پارامترهای زیستی کنه ی تارتن دولکه ای مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش ها در ظروف پتری و در دمای 2± 25 درجه ی سلسیوس، رطوبت نسبی 5±65 درصد و دوره ی نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی در اتاقک رشد انجام شد. طول دوره های رشدی کنه ی تارتن دولکه ای به طور معنی داری تحت تاثیر نسبت های مختلف ورمی کمپوست قرار گرفت. بیش ترین طول دوره ی مراحل نابالغی، کم ترین طول عمر ماده ها و کم ترین طول دوره ی تخم گذاری کنه در تیمار 70:30 درصد به دست آمد. هم چنین، کاربرد نسبت های مختلف ورمی کمپوست به طور معنی داری پارامترهای رشد جمعیت کنه را تحت تاثیر قرار داد. نرخ ذاتی افزایش جمعیت (rm) کنه بین 216 /0 تا 247 /0 بر روز متغیر بود که کم ترین و بیش ترین مقدار آن به ترتیب در تیمارهای70:30 درصد و شاهد به دست آمد. هم چنین، کم ترین نرخ خالص تولیدمثل (R0) و نرخ متناهی افزایش جمعیت (λ) کنه و بیش ترین مقدار میانگین مدت زمان یک نسل (T) و زمان لازم برای دو برابر شدن جمعیت (DT) در تیمار 70:30 درصد به دست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تیمار 70:30 درصد امکان بیش تری برای کاهش جمعیت کنه ی تارتن دولکه ای دارد و می توان از آن در برنامه های مدیریت تلفیقی این آفت مهم استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1476573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!