تاثیر تمیز کننده اولتراسونیک در قدرت بلند آلیاژ بیس متال به مینا پس از اماده سطحی با اسید و سندبالاست

چکیده:
مقدمه
این مطالعه آزمایشگاهی تاثیر تمیز کننده اولتراسونیک را پس از آماده سازی کستینگ بیس متال به روش سند بلاست و اچ شیمیایی بر قدرت باند آلیاژ به مینای دندان مقایسه نمود. لذا هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر اولتراسونیک در قدرت باند آلیاژهای بیس متال اچ شده بود.
مواد و روش ها
80 عدد دندان کانین سالم انتخاب شد و پس از تمیز شدن و قرار دادن در آکریل خود سخت، قطعات فلزی به صورت مربع به مساحت 9 میلی متر مربع و ضخامت 5/. میلیمتر از نیکل – کروم بریلیوم مطابق با سطح لینگوال در آنها تهیه گردید. یک زائده در قسمت میانی آن عمود بر نمونه قرار گرفت سطح تماس تمام نمونه ها سند بلاست شد. سپس نمونه ها به دو گروه 40 تایی بر مبنای نحوه آماده سازی تقسیم گردید:A) آماده سازی با ژل اسید 3 M B) آماده سازی با سند بلاست آلومینای 200 – 150 میکرونی، سپس نمونه ها به 2 زیر گروه 20 تایی بر مبنای استفاده و عدم استفاده از تمیز کننده اولتراسونیک تقسیم شدند نهایتا چسباندن تمام نمونه ها بتوسط سیمان رزینی دئوسمنت و ادهزیو اسکاچ باند مالتی پرپس انجام شد. پس از 1000ترموسایکل تست شکست نمونه ها توسط کراس هد تیغه ای با سرعت 2 میلی متر در دقیقه انجام شد.
یافته ها
1 - میانگین قدرت باند بدست آمده در گروه هایی که از اولتراسونیک استفاده نشده بود(74-60 کیلوگرم) از گروه هایی که در آنها از اولتراسونیک استفاده شده بود (62-45 کیلوگرم) بیشتر بود.
2- بالاترین میانگین قدرت باند مربوط به نگهدارنده هایی بود که برای آماده سازی آنها تنها از ژل اسیدی استفاده شده بود (52/74 کیلو گرم). 3- در هنگام مقایسه دو عامل آماده سازی سند بلاست و اسید، قدرت باند نگهدارنده هایی که برای آماده سازی آنها از اسید استفاده شده بود بمیزان قابل توجهی بالاتر بود.
4- هنگام عدم استفاده از اولتراسونیک قدرت باند برای هر نوع آماده سازی افزایش یافت.
نتیجه گیری
کاربرد ژل اسیدی M3 بدون استفاده از تمیزکننده اولتراسونیک به میزان قابل توجهی استحکام باند آلیاژ نیکل کروم – بریلیوم را به مینا افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p147871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!