آیا زونا فاکتور خطر برای بدخیمی بعدی است؟

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
وجود ارتباط بین زونا و بدخیمی از سال ها قبل مورد بررسی قرار گرفته است. هم چنین به خوبی اثبات شده است که زونا در بیماران با بدخیمی از قبل تشخیص داده شده، بیش تر رخ می دهد، اما این که آیا ریسک ابتلا به بدخیمی در افرادی که سابقه زونا دارند بیش تر است یا نه؟ هنوز مورد بحث است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد شاهدی، 268 نفر افراد بالای 18 سال، که بین سال های 1388 لغایت 1392 به بیمارستان فاطمیه (س) سمنان مراجعه و بر اساس شرح حال، پاراکلینیک و پاتولوژی و توسط متخصص انکولوژی، اخیرا برای آنان بدخیمی تشخیص داده شده بود به عنوان مورد و 268 نفر از بین افرادی که به علل دیگر به درمانگاه ها مراجعه و یا در بیمارستان بستری شده و بدون سرطان شناخته شده بودند، به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. در هر دو گروه سابقه زونا پرسیده شد. علاوه بر آن اطلاعات مربوط به سن، جنس، نوع بدخیمی، سابقه ابتلا به زونا، زمان تشخیص بدخیمی، مدت زمان بین ابتلا به زونا تا تشخیص بدخیمی در چک لیست وارد شد. افراد با سابقه مشکوک زونا از مطالعه خارج شدند.
یافته ها
دو گروه از نظر سن و جنس جور بودند (05/0p>). 9/4% (13نفر) از بیماران مبتلا به بدخیمی و 4/10% (28نفر) از گروه کنترل، سابقه زونا داشتند. سابقه زونا در بیماران دچار بدخیمی به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل کم تر بود (017/0=P، 86/0-22/0 CI: 95%، 440/0=OR). ارتباط بین بدخیمی و زونا در زنان و هم چنین مردان معنی دار نبود. ارتباط بین زونا و بدخیمی در افراد 60 ساله یا بیش تر معنی دار نبود اما این ارتباط در افراد کم تر از 60 سال معنی دار بود (010/0=P، 67/0-05/0 CI: 95%، 19/0=OR).
نتیجه گیری
یافته ها نشان می دهد که سابقه زونا نه تنها عامل خطری برای ابتلای بعدی به بدخیمی نمی باشد، بلکه احتمال دارد نقش محافظتی در ابتلا به بدخیمی داشته باشد. مطالعات دیگر با نمونه بیش تر در سطح سلولی و ایمونولوژیک توصیه می شود
زبان:
فارسی
صفحات:
486 تا 492
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!