بررسی همراهی بین تغییرات مودیک مهره های کمری و تغییرات دژنراتیو دیسک در تصویربرداری تشدید مغناطیسی بیماران مراجعه کننده با کمردرد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات اخیر نشان داده است که تغییرات سیگنال صفحه انتهایی مهره (تغییرات مودیک) رابطه نزدیکی با کمردرد دارد. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات مودیک در تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) بر اساس سن، جنس، نوع تغییرات، تعداد مهره درگیر و محل تغییرات و بررسی همراهی آن با تغییرات دژنراتیو و بیرون زدگی دیسک در بیماران مبتلا به کمردرد بود.
روش بررسی
در این مطالعه گذشته نگر تغییرات مودیک در مهره و تغییرات دژنراتیو و بیرون زدگی دیسک در 229 نفر از بیماران با شکایت کمردرد که جهت MRI به بیمارستان حضرت رسول (ص) تهران از شهریور تا اسفندماه سال 1393 مراجعه کرده بودند ثبت شد.
یافته ها
بین نوع مودیک و سن ارتباط معنادار وجود داشت (003 /0P=). بیشترین فراوانی موقعیت مودیک در قدام صفحه انتهایی 8 /48% دیده شد (001 /0=P). میزان مشاهده تغییرات مودیک در صفحات انتهایی فوقانی از تحتانی بیشتر بود، اما این تفاوت به حد معنادارآماری نرسید. بیشترین تغییرات دژنراتیو دیسک دهیدراسیون دیسک بود که در 1 /18% از بیماران دیده شد. ارتباط تغییرات دژنراتیو وتغییرات مودیک معنادار بود (04/0P=). بیشترین فراوانی بیرون زدگی دیسک دیده شده، مربوط به بالجینگ بود که در 7/23% دیده شد. بیشترین فراوانی بیرون زدگی دیسک در نوع 2 مودیک دیده شد که از نظر آماری معنادار بود (01 /0P=). سطح مودیک بیشتر از 25% با بیرون زدگی دیسک ارتباط معنادار داشت (04 /0P=). ارتفاع مودیک بیشتر از 25% با بیرون زدگی دیسک ارتباط معنادار نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به ارتباط معنادار بین تغییرات مودیک با تغییرات دژنراتیو و بیرون زدگی دیسک گزارش تغییرات مودیک در مهره های ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
732 تا 738
لینک کوتاه:
magiran.com/p1483233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!