آگاهی، نگرش و عملکرد رانندگان موتورسیکلت در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی در شهر کاشان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
حوادث ترافیکی یکی از مشکلات سلامت جامعه است که سالانه افراد زیادی را درگیر نموده است. یکی از دلایل عمده مرگ در ایران سوانح ترافیکی معرفی شده است. عوامل انسانی بیشترین عامل در وقوع حوادث و مرگ شناسایی شده است. این مطالعه به منظور تعیین سطح آگاهی، نگرش و عملکرد رانندگان موتورسیکلت در مورد مقررات راهنمایی و رانندگی در شهر کاشان انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی 200 راننده موتورسیکلت در شهر کاشان به طور تصادفی انتخاب شدند. نمونه گیری خوشه ایبا 10 شرکت کننده در 20 خوشه مورداستفاده قرار گرفت. انتخاب هر خوشه با استفاده از یک نمونه تصادفی از پیش شماره تلفن در هر منطقه از مناطق شهرداری انتخاب شد. ده راننده به صورت متوالی هنگام عبور از نقطه مشخص شده، توسط مصاحبه گر و یک افسر ارشد سازمان کنترل ترافیک کاشان مورد مصاحبه قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت و اعتبار سازه با استفاده از روش تحلیل مولفه های اصلی موردبررسی قرار گرفت. آزمون کای اسکوئر و نسبت شانس و در مواردی از رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
بر اساس نتایج این مطالعه به ترتیب 8/57%، 1/56% و 4/44 % از رانندگان موردبررسی دارای آگاهی، نگرش و عملکرد مناسب در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی بودند. این مطالعه نشان داد که ارتباط آگاهی با نگرش و عملکرد رانندگان در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی ازنظر آماری دارای ارتباط معنی دار نمی باشد. اما ارتباط نگرش با عملکرد رانندگان در این زمینه ازنظر آماری دارای ارتباط معنی دار بود (01/0>P). اختلاف عملکرد رانندگان موردبررسی برحسب متغیرهای سن، شغل و گواهینامه موتورسیکلت ازنظر آماری معنی دار بود (05/0>p).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد درمجموع عملکرد رانندگان در شهر کاشان در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی ضعیف است. و نیاز مبرم به تحقیق و مداخله در این زمینه وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1485119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!