بررسی انگیزه های تحصیلی دانشجویان نظامی مجتمع دانشگاهی امیرالمومنین(ع) وعوامل موثر برآن

پیام:
چکیده:
مقدمه
کارهای خوب و بزرگ فقط با انگیزه های ممتاز و قوی انجام می گیرد1. وجود موانع گوناگون می تواند میزان انگیزه و تلاش برای رسیدن به نتایج مطلوب را کاهش دهد.در این پژوهش انگیزه های تحصیلی دانشجویان وعوامل موثر برآنها در مجتمع دانشگاهی امیرالمومنین(ع) مورد بررسی قرار گرفت.
روش
این پژوهش با استفاده از روش های تحقیق توصیفی و کیفی انجام شد. از میان جامعه آماری دانشجویان در مرحله اول 271 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای؛ ودر مرحله دوم 50 نفر به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارها پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمه سازمان یافته بودند که روایی محتوایی پرسش نامه از سوی خبرگان تایید و اعتبار آن از طریق آزمون کرونباخ 91 /0 محاسبه گردید. روایی و اعتبار مصاحبه ها نیز با روش های کیفی تایید شد. داده های کمی با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی و یافته های کیفی مطابق فنون پژوهش های کیفی تحلیل گردید.
نتایج
مهمترین انگیزه های دانشجویان در زمینه های رشد و پیشرفت، کمال خواهی و علائق بوده است. انگیزه های اجتماعی و احترام در حد متوسط و انگیزه های شغلی و مقابله، پایین تر از متوسط بوده است. رابطه بین انگیزه های تحصیلی با متغیرهای تاهل، دوره تحصیلی، سن و سابقه از لحاظ آماری معنادار بوده است. انگیزه های دانشجویان دانشکده های مختلف تفاوت معناداری نداشته، اما انگیزه های دانشجویان کارشناسی نسبت به سایر دانشجویان قوی تر بوده است.
بحث: بر اساس یافته ها برخی از ویژگی های دانشجویان، برنامه های آموزشی، موضوعات درسی، روش تدریس اساتید، کیفیت روابط ومناسبات، امکانات آموزشی و غیر آموزشی بر انگیزه های تحصیلی دانشجویان تاثیرگذار بوده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1486513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!