بررسی عملیات روانی آمریکا علیه عراق در جنگ 2003 میلادی

پیام:
چکیده:
مقدمه
پژوهش حاضر به منظور شناسایی وتعیین تاکتیک ها،تکنیک ها وابزارهای عملیات روانی آمریکا علیه عراق در جنگ 2003 میلادی، در سطوح استراتژیکی، عملیاتی، تاکتیکی و تحکیمی صورت گرفته است.
روش
این پژوهش ازنظر نوع، یک تحقیق کاربردی واز لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی می باشد.50 نفر از صاحب نظران عملیات روانی دانشگاه امام حسین(ع) وهمچنین تعدادی از فرماندهان نظامی درسطح سپاه که در بحث جنگ روانی تخصص دارند،(وبه صورت هدفمند انتخاب شده اند) جامعه آماری تحقیق را تشکیل می دهند. برای سنجش نظرات آنها از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.
نتایج
در این پژوهش تکنیک ها وتاکتیک های عملیات روانی آمریکا علیه عراق در جنگ 2003 میلادی در سطوح مختلف شناسایی وتعیین شد ومشخص گردید که از 49 تکنیک احصاءشده نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا 5تکنیک را در سطح راهبردی با 57 /4 امتیاز، 17 تکنیک را در سطح عملیاتی با 17 /4 امتیاز،21 تکنیک رادرسطح تاکتیکی با 08/ 4 امتیاز و6 تا را در سطح تحکیمی با 87/3 امتیاز (از مجموع 5امتیاز) به کاربرده اند.
بحث:آمریکایی ها از تکنیکهای سطح راهبردی برای متقاعد سازی افکار عمومی مردم جهان، استفاده نموده و در سطح عملیاتی وتاکتیکی آنها با تقسیم بندی جامعه عراق(رهبران، نیروهای مسلح ومردم) تاکتیک ها وتکنیک های عملیات روانی را برروی آنها اجرانمودند وپس از اشغال عراق برای تثبیت وتحکیم حضور خویش در عراق تکنیکهای سطح تحکیمی را به کار بردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1486556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!