ارزیابی ریسک اعتباری در نظام بانکی (موردمطالعه: بانک قوامین)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سراسر جهان بانک ها یکی از ارکان بسیار مهم اقتصاد هر کشور به شمار می روند. یکی از مهمترین فعالیت های نظام بانکی پرداخت تسهیلات می باشد که در سال های اخیر به دلیل عدم کارایی در مدیریت ریسک اعتباری، بحران هایی را در نظام بانکی و بازار پول به وجود آورده است. در این مقاله تلاش شده است با هدف کاهش میزان ریسک اعتباری در بانک ها و اعتبارسنجی مشتریان (مشتریان حقیقی) عوامل مرتبط با مطالبات معوق در نظام بانکی کشور به ویژه بانک قوامین، شناسایی و ضرورت و اهمیت توجه به آن عوامل در زمان اعطای تسهیلات به شعب و بخش اعتباری بانک توصیه شود.
روش شناسی:روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرونده های معوق شعب بانک قوامین شهر تهران بین سال های 1384 تا 1389 به تعداد 6014 پرونده بوده است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 400 پرونده تسهیلاتی معوق به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. در تحقیق حاضر، به منظور آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و به منظور تعیین اولویت عوامل موثر از آزمون فریدمن استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای نوع وثیقه، میزان درآمد تسهیلات گیرنده، نوع ضمانت، جنسیت و سابقه اعتباری فرد وام گیرنده در شعبه با احتمال معوق شدن تسهیلات رابطه معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان می دهد که به ترتیب سابقه اعتباری فرد وام گیرنده، میزان درآمد تسهیلات گیرنده، نوع وثیقه و شغل ضامن از تاثیرگذارترین عوامل در ریسک اعتباری بوده و این عوامل در زمان اعطای تسهیلات و اعتبارسنجی مشتریان باید مورد توجه شعب بانک قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p1488471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!