عوامل موثر در پذیرش پرونده سلامت الکترونیک از دیدگاه کارکنان مراکز آموزشی درمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مهم ترین کاربردهای فناوری در گستره بهداشت و درمان، ایجاد پرونده سلامت الکترونیک (Electronic Health Record)است که دربرگیرنده همه داده های ایجاد شده توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی به فرد و ثبت آنها به صورت پرونده های رایانه ای است. دسترسی یکپارچه به همه داده های بیمار و نمایش یکپارچه آنها از هدف های اولیه پرونده الکترونیک سلامت است که در بهبود مراقبت بالینی و کاهش اشتباه پزشکی بسیار مهم است. برای پیاده سازی پرونده الکترونیکی سلامت و کمک به درست کردن و ارتقای سیستم ارجاع الکترونیکی بیماران، بر پایی سیستم اطلاعات بهداشتی (Health Information System)مناسب ترین راه است.
هدف
شناسایی و نخستینگی عوامل موثر در پذیرش پرونده سلامت الکترونیک ارتقای بهداشت و درمان و موانع بکارگیری پرونده الکترونیک سلامت و بررسی دیدگاه افراد در این مورد
مواد و روش ها
روش مطالعه، توصیفی تحلیلی است و جامعه هدف در بردارنده پزشکان و کارکنان بیمارستان های شهر رشت بودند. با پرسشنامه خود ساخته «ارزیابی دیدگاه کارکنان و پزشکان از پرونده الکترونیک سلامت»گستره های مختلف دیدگاه افراد بررسی و موشکافی شد. جنس، سن، پیشینه کار، وضعیت اجرای سیستم اطلاعات بیمارستانی و رسته های شغلی از متغیرهای پژوهش بود.
نتایج
عامل جنس، رسته شغلی و استقرار کامل سیستم اطلاعات بهداشتی در بیمارستان ها در دیدگاه کارکنان نسبت به پرونده الکترونیکی سلامت تاثیری نداشت(05/0P>) اما رده سنی و سابقه کار باعث تفاوت در دیدگاه نسبت به پرونده الکترونیکی سلامت می شد(006/0P= و 0001/0P=) به طوری که با افزایش سن و سال های خدمت، نمره های بدست آمده از پرسشنامه ارزیابی دیدگاه افراد از پرونده الکترونیک سلامت به طور معنی دار افزایش و با آنها همبستگی مثبت داشته (003/0P= و 0001/0P=). که می تواند ناشی از تجربه و ارتباط با جستارهای مرتبط با پرونده الکترونیک سلامت باشد.
بحث و نتیجه گیری
نقش سن و سابقه کار در ارتقای دیدگاه متولیان ارائه دهنده خدمات درمانی به بیماران، نسبت به پرونده الکترونیک سلامت بسیار مهم است زیرا با افزایش سن و سابقه کار به مرور میزان آگاهی بالا رفته و افراد با کسب تجربه و ارتباط با موضوعات مرتبط با پرونده الکترونیک سلامت به این هدف می رسند بنابراین، کسب تجربه و آموزش و به دنبال آن ارتقای آگاهی آنان می تواند در دیدگاه افراد نسبت به پرونده الکترونیک سلامت نقش مهمی داشته باشد. به طوری که در رده های سنی بالاتر و سابقه کار بیشتر، دیدگاه افراد نسبت به پرونده الکترونیک سلامت نیز ارتقا می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1490161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!