ارتباط هوش هیجانی، عدالت سازمانی و رضایت از شغل با تعهد سازمانی کارکنان بیمارستان پورسینای شهر رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
ملاک برتری سازمان ها نسبت به هم، وضعیت کارکنان شاغل در آنها هستند که میزان وفاداری و پیمانشان باعث می شود وظایف محوله را با کیفیت بالاتری انجام دهند. حساس بودن این جستار در بیمارستان ها می تواند کانون توجه باشد.
هدف
تعیین ارتباط هوش هیجانی، عدالت سازمانی و رضایت از شغل با تعهد سازمانی کارکنان بزرگ ترین بیمارستان ترومایی شمال کشور (پورسینا)
مواد و روش ها
طرح پژوهشی، پیمایشی و از نوع دوره ای و جامعه آماری دربرگیرنده همه پزشکان، پرستاران، کارکنان بخش رادیولوژی، اداری و نیروهای خدماتی بیمارستان دولتی پورسینای شهر رشت در سال 1391 بود. 216 نفر به شیوه نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی، هوش هیجانی، عدالت سازمانی، رضایت از شغل و تعهد سازمانی پاسخ دادند. کلیه داده ها با نرم افزارSPSS نسخه 16 تحلیل شد.
نتایج
تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سه متغیر پیش بینی کننده آگاهی اجتماعی (324/0&beta=، 0001/0P<)، عدالت مراوده ای (286/0&beta=، 0001/0>P) و مدت تحصیل (248/0&beta=-، 0001/0>P) به طور معنی داری توانستند 19% از واریانس مشترک نتایج تعهد سازمانی را تبیین کنند (0001/0 P<، 037/15 F=).
نتیجه گیری
تعهد سازمانی عامل اساسی موثر بر کیفیت خدمات بیمارستانی بوده و گردانندگان این مراکز درمانی می تواند با تقویت آگاهی اجتماعی و رعایت عدالت مراوده ای بویژه در کارکنان دارای تحصیلات بالا سطوح تعهد سازمانی را در آنان ارتقا بخشند. نتایج این مطالعه مورد بحث قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1490163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!