آگاهی مادران از محتوای برنامه واکسیناسیون کشوری کودکان در شهر رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
ایمن سازی علیه بیماری های عفونی شایع در کودکان مهم ترین اقدام پیشگیری از مرگ زودهنگام کودکان کم سن بوده و در سطح جهانی بسیار موثر و مقرون به صرفه شناخته شده است. آگاهی خانواده ها از برنامه واکسیناسیون کودکانشان، می تواند در تدوین برنامه های خدمات بهداشتی و گسترش این گونه خدمات بسیار موثر باشد.
هدف
تعیین میزان آگاهی مادران درباره واکسیناسیون کودکان منطبق با برنامه واکسیناسیون کشوری در شهر رشت
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی از مهر 1392 تا خرداد 1393 بر 392 مادر که برای واکسیناسیون یا دریافت مراقبت های دوران شیرخوارگی کودکانشان به مراکز بهداشتی درمانی شهر رشت مراجعه کرده بودند به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای گرد آوری داده ها توسط محقق و با مصاحبه برپایه پرسشنامه صورت گرفت. پرسشنامه دربرگیرنده پرسش هایی در گستره های ویژگی های پدر و مادر و خانواده، منبع کسب آگاهی مادر در مورد واکسیناسیون و سوالات مربوط به آگاهی مادر از واکسیناسیون بود. پس از ورود اطلاعات به نرم افزار آماری SPSS 18 برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و نیز آزمون های آماری کای دو و فیشر، استفاده شد.
نتایج
از 392 مادر مصاحبه شده، بیشترین درصد (1/41%) بین 25 تا 29 سال داشتند. بیشتر این مادران برای واکسیناسیون اولین فرزند خود مراجعه کرده بودند (2/62%). بیشتر مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی مدرک تحصیلی دیپلم(2/48%) داشته و خانه دار (0/87%) بودند. در مطالعه ی ما بیشترین درصد مادران میزان آگاهی متوسط (8/75%) و سپس ضعیف (6/15%) و تنها 7/8% سطح آگاهی خوب داشتند. ارتباط آماری معنی دار بین وضعیت آگاهی آنها با میزان تحصیلات مادران (032/0P=) و وضعیت اشتغال مادران (008/0P=)، میزان تحصیلات همسر مادران (014/0P=)، منابع کسب اطلاعات توسط مادران (021/0P=) دیده شد.
نتیجه گیری
آگاهی مادران نسبت به محتوای برنامه واکسیناسیون و شرایط انجام آن در این مطالعه در بیشتر موارد متوسط بود. با توجه به این میزان آگاهی و با توجه به اینکه منبع دریافت اطلاعات بیشتر مراکز بهداشتی بود به نظر میرسد در کنار بهینه سازی بستر های بهداشتی و آموزشی برای بالا بردن اطلاعات والدین در مورد محتوای برنامه واکسیناسیون، برقراری آموزش مستمر در حیطه ی واکسیناسیون برای کارکنان مراکز بهداشتی سودمند و بایسته بوده و در کنار سایر روش ها به افزایش مناسب سطح آگاهی مادران می انجامد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1490166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!