ارزیابی ارگونومیکی ایستگاه های کاری و خطر اختلالات اسکلتی - عضلانی در کارگاه مرکزی پالایشگاه نفت هرمزگان

پیام:
چکیده:
مقدمه
ایستگاه کار شامل محیط فیزیکی کارگر و نحوه چیدمان تجهیزات است. افزایش فشار کار سبب بسیاری از اختلالات می شود. ات اسکلتی- عضلانی مرتبط ر یکی از شایع ترین آسیب های در کارگران ا. هدف این مطالعه ارزیابی ارگونومیکی ایستگاه های کاری به روش فنلاندی، تعیین شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی و ارزیابی وضعیت بدنی کارگران بود.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع مقطعی و توصیفی- تحلیلی بود که بر روی40 نفر از کارگران کارگاه مرکزی پالایشگاه نفت هرمزگان انجام شده است. وضعیت بدنی کارگران به روش RULA مورد ارزیابی قرار گرفت. در آنالیز ایستگاه های کاری از چک لیست فنلاندی و جهت بررسی شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی از پرسشنامه Nordic استفاده شد. داده های جمع آوری شده با روش های توصیفی و رگرسیون لجستیک و با نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شدند.
نتا یج: در 5 درصد موارد فضای کاری نامناسب بود، در 25 درصد بلند کردن بار در ارتفاع کم انجام می شد، در 5 درصد موارد فشار اعمال شده به آرنج و مچ دست شدید و وضعیت پاها و کفل نامناسب بود. اختلالات اسکلتی– عضلانی در نواحی کمر 55 درصد، پشت 5/52 درصد و گردن 40 درصد، بیشتر از سایر نواحی بدن بود. سن با اختلالات پشت، سابقه کار با اختلالات پشت و کمر و وزن با اختلالات شانه و زانو ارتباط معنی دار داشتند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد، شیوع اختلالات اسکلتی– عضلانی و وضعیت نامناسب محیط های کاری بالا است، لذا ضرورت دارد با طراحی صحیح ایستگاه های کاری بر اساس اصول ارگونومی و آموزش کارگران در زمینه شناخت عوامل خطرساز، از اختلالات بیشتر پیشگیری نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
315 تا 326
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!