طراحی و تدوین نظام نامه اخلاقی تیم های ورزشی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

پیام:
چکیده:
هدف
هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و تدوین نظام نامه اخلاقی تیم های ورزشی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود.
روش شناسی تحقیق: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت از نوع اکتشافی و به لحاظ روش جمع آوری پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق را همه ی مربیان و ورزشکاران تیم های نیروهای مسلح ایران (720N=) تشکیل داده و نمونه آماری براساس پرسشنامه محقق ساخته(60 سوال) با مقیاس پنج ارزشی لیکرتی تعداد (306n=) به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور توصیف داده های آماری از شاخص های میانگین، انحراف استاندارد و توزیع های فراوانی و درصدی استفاده شد. با توجه به اینکه پرسشنامه محقق ساخته بود، از تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی عامل ها و از تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روابط سوالات با عامل ها و رابطه عامل ها با مقیاس پرسشنامه استفاده گردید. همچنین جهت آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، آزمون های t تک نمونه ای، t مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه، تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون فریدمن در سطح معنی داری (05/0≥P) استفاده شد.
یافته های تحقیق: در تحلیل عاملی اکتشافی، مقدار آزمون کیسر- می یر و اوکلین (به منظور کفایت حجم نمونه) برابر با 891/0 بدست آمد. همچنین فرض همبستگی بین سوالات از طریق آزمون کرویت بارتلت (01/0≥P، 02/16709=2x) مورد تایید قرار گرفت. در نهایت تمامی سوال ها طراحی شده از طریق مولفه های اصلی همراه با چرخش واریماکس مورد تایید قرار گرفت. همچنین سوالات در 9 عامل «قانون مداری واحترام»، «شجاعت و دوری از ترس»، «صداقت»، «مسئولیت پذیری»، «کرامت انسانی»، «جوانمردی»، «توکل»، «منافع گروهی و همبستگی» و«اعتماد بنفس» مشخص شدند که توان پیشگویی سوال ها براساس مجموع واریانس ها، برابر با 66.20 درصد می باشد. پایایی عامل های پرسشنامه به ترتیب 90/0، 81/0، 71/0، 80/0، 74/0، 80/0، 78/0، 84/0، 73/0 و پایایی کل نظام نامه اخلاقی 79/0 به صورت قابل قبول بدست آمد. در تحلیل ارتباطی سوالات با عامل ها، تمامی سوالات دارای ارتباط در سطح معناداری بالاتر از (96/1± =T-value) با عامل خود داشتند. در خصوص آزمون خوبی(نیکویی) برازش، نسبت2x به df برابر52/2 و ریشه میانگین مجذور خطای تقریبی RMSEA برابر با 074/0(برازش خوب مدل) بدست آمد. همچنین تمامی عامل ها با مفهوم نظام نامه اخلاقی دارای رابطه مثبت و معناداری در سطح بالاتر از (96/1± =T- value) بودند.
نتیجه گیری
تدوین نظام نامه اخلاقی که برخاسته از آموزه های دینی و فرهنگ ملی است، می تواند برای مربیان و ورزشکاران نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ارزشمند و مفید باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
189
لینک کوتاه:
magiran.com/p1496611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!