بررسی دلایل عدم حضور دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در کلاس درس 94-1393

پیام:
چکیده:
مقدمه
کلاس های درس به دلیل انتقال حجم زیادی از نگرش ها و تجربیات از سوی اساتید به دانشجویان دارای اهمیت به سزایی هستند. عملی شدن این انتقال مستلزم حضور فعال و مستمر دانشجو در کلاس درس های نظری است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی عوامل موثر بر حضور دانشجویان در کلاس های درس نظری از دیدگاه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان است.
روش
در این پژوهش توصیفی - مقطعی، علل عدم حضور در کلاس دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال 94-1393 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بودند که به روش نمونه گیری در دسترس بود و برای گردآوری داده ها از روش توزیع فردی و گروهی استفاده شد، که تعداد نمونه 152 نفر بدست آمد. نتایج حاصل از اطلاعات جمع آوری شده، با کمک نرم افزار آماری 22 SPSS، آمار توصیفی و آزمونهای خی-دو، دو جمله ای، تحلیل واریانس یکطرفه درون آزمودنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج پژوهش بیانگر آن بود که، بیشترین فراوانی معدل ترمهای گذشته دانشجویان، 17-15 بود، 2/59 % دانشجویان در رده سنی زیر 22 سال قرار دارند. از دیدگاه اکثریت دانشجویان اشتغال به کار دانشجو در حین تحصیل، عدم ایجاد نظم توسط استاد، عدم توانائی استاد در بیان مفاهیم و مطالب درسی، اخلاق و رفتار نامناسب استاد، زمان نامناسب برگزاری کلاسهای درس، فاصله زیاد بین مکان برگزاری کلاس و محل اقامت و نامناسب بودن روزهای ارائه درس در ایام هفته تاثیر، تاثیر به سزایی در حضور دانشجو در کلاس درس دارد.
نتیجه گیری
با بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه، استفاده از اساتید مجرب، بهبود امکانات رفاهی دانشجویان، اخلاق و رفتار مناسب اساتید با دانشجو، استفاده از روش های جدید تدریس، برگزاری کارگاه آموزشی درباره آینده شغلی و ایجاد انگیزه و علاقه مندی در دانشجویان می توان قدمهای موثری در حضور هر چه بیشتر دانشجویان در کلاس درس و متعاقب آن پیشرفت تحصیلی برداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1498377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!