تاثیر مهارت های مدیریتی بر رفتار کارآفرینانه کارکنان ناجا (مورد مطالعه: سازمان ناجا در شهرستان آران و بیدگل)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه تغییرات سریع محیط، تشدید فضای رقابتی، رشد سریع کسب و کارهای کوچک و افزایش روزافزون انتظارهای جامعه، نیاز به نوآوری و کارآفرینی را برای بقای سازمان ها ضروری کرده است. در دهه های اخیر فعالیت های کارآفرینانه به درون سازمان ها راه یافت و مدیران نیز به کارآفرینی به طور فزاینده ای توجه کردند تا بتوانند به اختراع و نوآوری و تجاری کردن محصولات و خدمات خود بپردازند. در این تحقیق نگارنده به دنبال بررسی و تعیین میزان تاثیر مهارت های مدیران ناجا در شکل گیری رفتارهای کارآفرینانه کارکنان است.
روش شناسی: در این تحقیق، با استفاده از رویکرد کمی (توصیفی – پیمایشی) به بررسی تاثیر متغیر مهارت های مدیران (فنی، انسانی و ادراکی) بر رفتارهای کارآفرینانه کارکنان پرداخته شده است. داده های تحقیق به وسیله پرسش نامه و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای جمع آوری و از روش مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است.
یافته ها
یافته های این تحقیق حاکی از آن است که هر سه نوع مهارت مورد بررسی مدیران شامل مهارت های فنی، اداراکی و انسانی، در شکل گیری رفتار کارآفرینانه کارکنان تاثیر مثبت و معنی داری دارند. هم چنین نتایج نشان می دهد که مهارت فنی با بار عاملی 53/0 بیشترین تاثیر را بر رفتار کارآفرینانه می گذارد و مهارت های ادراکی و انسانی با بارهای عاملی 44/0 و 33/0 در رده های بعدی قرار دارند.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان می دهد که به منظور خلق رفتار کارآفرینانه در کارکنان باید مدیران سازمان مهارت ها و قابلیت های مختلف مدیریتی را دارا باشند؛ زیرا بر اساس مدل شایستگی و مهارتی مدیریتی، وجود هر سه مهارت منجر به این نوع رفتارها می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1499369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!