بررسی وضعیت شکاف دیجیتالی در بین اعضای هیات علمی گروه های آموزشی پروتزهای دندانی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران در سال 139

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رشد سریع و چشمگیر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، تاثیرات بسیار مهم و گسترده ای بر زندگی بشر در همین راستا داشته است. این فناوری ها در کنار مزایا، زمینه ساز مسائل و مشکلاتی گردیده که شکاف دیجیتالی یکی از این موارد می باشد. در همین راستا این مطالعه با هدف تعیین وضعیت شکاف دیجیتالی در بین اعضای هیات علمی گروه های آموزشی پروتزهای دندانی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران در سال 1393 انجام گردید.
روش بررسی
این مطالعه از نوع کاربردی است که به روش توصیفی تحلیلی انجام شد. تمامی اعضای هیات علمی گروه های آموزشی پروتزهای دندانی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران جامعه پژوهش را در سال مورد نظر تشکیل می دادند که مشتمل بر یکصد نفر بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای است که روایی آن با ارسال برای عده ای از متخصصان حرفه و پایایی آن به میزان (978/0=α) به روش آلفا کرونباخ تایید گردید. داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 22 تجزیه و تحلیل و نتایج در قالب جداول و آزمونهای آماری t -test، ANOVA، Chi-square، Pearson Correlation Test ارائه گردید.
یافته ها
82 پرسشنامه توسط گروه مورد مطالعه پاسخ داده شد. از این تعداد 5/97% معادل 79 نفر در منزل و محل کار به کامپیوتر دسترسی دارند همچنین 3/96% در منزل و 5/97% در محل کار به اینترنت دسترسی داشتند. 9/51% برابر با 42 نفر از اعضای هیات علمی «چندین بار در روز» از فناوری ها استفاده می کنند. بیشترین درصد فراوانی میانگین مدت استفاده از فناوری ها مربوط به گزینه «نیم ساعت تا یک ساعت»برابر با 6/29% است. نتایج آزمون فرضیه نشان داد که وضعیت تاهل و مرتبه علمی بر روی توانایی و مهارت استفاده از فناوری ها موثر هستند و این در حالی است که سن و سابقه تدریس بر روی سواد فناوری، مهارت و توانایی استفاده از آن و همچنین الزامات اعضای هیات علمی در استفاده از فناوری ها موثر بوده اند.
نتیجه گیری
با استناد به نتایج مطالعه می توان این گونه نتیجه گیری کرد که وضعیت تاهل، مرتبه علمی، سن و سابقه تدریس در بهره مندی افراد مورد مطالعه از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی موثر هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
118 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1499704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!