نقش صدا و سیما در ارتقا سلامت؛ مورد مطالعه صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی

چکیده:
مقدمه
بی تردید یکی از این نهادهای موثر برای ارتقاء سلامت جامعه صدا و سیما است. هدف از تحقیق پیش رو شناسایی و معرفی نقش صدا و سیما برای ارتقاء سلامت در استان خراسان رضوی می باشد.
روش
روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون، راهبرد اصلی این پژوهش برای رسیدن به هدف آن بوده است. ابتدا برای تحدید قلمرو مطالعه، مهم ترین مولفه های سلامت با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اولویت بندی شدند. برای اجرای تحلیل مضمون، مصاحبه ی نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری داده ها با هفت نفر از متخصصان سلامت ابزار گردآوری داده ها بوده است.
نتایج
سه مولفه سلامت معنوی، سلامت روان و سلامت زنان و مادران به عنوان مهم ترین مولفه های سلامت در استان خراسان رضوی برای مطالعه شناسایی شدند. نتایج تحقیق کیفی نشان می دهد نقش صدا و سیما در ارتقا سلامت در دو مضمون کلی «فرصت ها و تهدیدهای صدا و سیما برای سلامت» و «محورهای برنامه سازی» طبقه بندی می شود. «آموزش سواد رسانه ای»، «آموزش مهارت های کاربردی»، «پرداختن به سبک زندگی سالم»، «پرداختن به مشکلات جنسی»، «تفکیک آموزش های سلامت برای سنین مختلف»، «پرداختن به مسائل مدرسه»، «پرداختن به مشکلات اختصاصی نوجوانان و جوانان»، «تصحیح نگاه مخاطبان نسبت به سلامت»، «آموزش مسائل اختصاصی زنان»، «مساله محوری در تولید برنامه های سلامت»، «ارائه شخصیت مثبت از مادران خانه دار»، «انگیزه بخشی به مخاطبان برای فراگیری آموزش های سلامت» و «آموزش تربیت فرزندان» طبقات معرفی شده در تبیین نقش صدا و سیما در حوزه برنامه سازی می باشند.
بحث و نتیجه گیری
صدا و سیما با کارکرد اطلاع رسانی، آموزشی و فرهنگ سازی خود می تواند به طور هم زمان تاثیراتی مثبت و یا منفی بر سلامت جامعه داشته باشد. برای تقویت نقش مثبت صدا و سیما ضمن لزوم ایجاد هماهنگی میان برنامه های مختلف صدا و سیما و همچنین هماهنگی این برنامه ها با سیاست های کلان نظام سلامت، می بایست محورهای مناسب برای برنامه سازی در حوزه های مختلف سلامت شناسایی شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
326 تا 338
لینک کوتاه:
magiran.com/p1501159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!