فراوانی آلودگی به واژینیت کاندیدایی و حساسیت به داروی ضد قارچ در زنان مراجعه کننده به درمانگاه های شهر کرمان در سال1392

چکیده:
زمینه و هدف
واژینیت کاندیدایی یک علل مهم واژینیت عفونی است. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی آلودگی به واژینیت کاندیدایی در زنان مراجعه کننده به درمانگاه های شهر کرمان و تعیین الگوی حساسیت به داروی ضد قارچ انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی در سال 1392 بر روی 703 نمونه به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. نمونه ها به محیط کشت سابرو دکستروز آگار وکروم کاندید آگار انتقال یافت. تشخیص گونه های کاندیدا بر اساس محیط کشت های اختصاصی و روش لوله زایا انجام گرفت. جهت تعیین الگوی حساسیت به داروی ضد قارچ از چهار دارو کلوتریمازول، نیستاتین، میکونازول و اکونازول استفاده شد. در تجزیه و تحلیل های تک متغیره جهت متغیرهای کیفی از آزمون های مجذور کای و دقیق فیشر و برای متغیر های کمی از آزمونt مستقل وMann–Whitney U استفاده شد. سپس از رگرسیون لجستیک(Logistic regression) برای ارزیابی اثر تطبیق داده شده متغیرها استفاده گردید.
یافته ها
میانگین سنی مراجعین 14/6±83/33 سال بود و فراوانی کاندیدیا 05/0±29/31% مشاهده شد. خروجی رگرسیون لجستیک ارتباط معنی داری بین ابتلا به واژینیت کاندیدایی با تحصیلات شخص (001/0>p)، میزان تحصیلات همسرانشان (035/0=p)، شغل همسر (012/0>p)، استفاده از روش طبیعی و عدم استفاده از کاندوم در پیشگیری از بارداری (001/0>p)، بیماری دیابت (005/0>p) و وجود علائم کلینیکی (025/0=p) نشان داد. بیشترین آلودگی توسط قارچ کاندیدا آلبیکنس بود. حساسیت به داروهای ضد قارچی کلوتریمازول و نیستاتین بیشتر از بقیه بود.
نتیجه گیری
شیوع واژینیت کاندیدایی در زنان با عوامل خطر خاص بیشتر بود. دانستن این ریسک فاکتورها و نوع داروی ضد قارچ موثر به تشخیص و درمان بهتر زنان مبتلا کمک می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1061 تا 1072
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!