اثر تزریق حاد لیتیم بر روی نعوذ آلت تناسلی در موش های صحرایی: بررسی نقش مسیر نیتریک اکساید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

لیتیم سال هاست که درمان انتخابی بیماران با اختلال دوقطبی می باشد. با وجود اینکه اختلال نعوذ از عوارض شناخته شده این دارو می باشد، هنوز مکانیسمی اثر لیتیم بر نعوذ شناخته نشده است.

هدف

هدف این مطالعه بررسی نقش نیتریک اکساید (NO) در اثر لیتیم بر روی نعوذ بود. هم چنین در این مطالعه نقش سیلدنافیل بر درمان اختلال نعوذ ناشی از لیتیم بررسی گردید.

مواد و روش ها

در این RCT، نعوذ آلت تناسلی، به وسیله تزریق آپومورفین در موش های صحرایی نژاد Sprague–Dawley بررسی گردید. برای بررسی اثر لیتیم بر روی نعوذ آلت تناسلی، موش ها 30 دقیقه قبل از تزریق آپومرفین، لیتیم به صورت تزریق داخل پریتوین دریافت نمودند. برای بررسی نقش مسیر NO در اثرات لیتیم بر روی نعوذ، دوز غیرموثر N(G)-nitro-L-arginine methyl ester (L-NAME)، یک مهارکننده نیتریک اکساید سنتتاز، 15 دقیقه قبل از تزریق دوز غیرموثر لیتیم تزریق گردید. در گروه های دیگر، دوز غیرموثر L-arginine، یک پیشساز نیتریک اکساید، و سیلدنافیل 15 دقیقه قبل از تزریق دوز موثر لیتیم به موش ها تزریق شدند. 30 دقیقه بعد از انجام تزریقات، تست القای نعوذ به وسیله آپومرفین انجام شد. سطح سرمی لیتیم 30 دقیقه پس از تزریق دوز موثر لیتیم اندازه گیری شد.

نتایج

لیتیم در دوزهای mg/kg 50 و 100، به طور معناداری موجب کاهش میزان نعوذ گردید، در حالی که دوز های کمتر لیتیم (mg/kg 5، 10 و 30) اثری بر روی نعوذ ناشی از آپومرفین نداشتند. سطح سرمی لیتیم در موش هایی که mg/kg 50 لیتیم دریافت کرده بودند، mmol /L 1±15/0 بود که در محدوده درمانی قرار میگرفت. اثر مهاری لیتیم بر روی نعوذ بوسیله دوز غیرموثر (mg/kg 100) L-arginine و سیلدنافیل (mg/kg 5/3) برطرف گردید، در حالی که تزریق دوز غیرموثر (mg/kg 10) L-NAME موجب تقویت اثر مهاری لیتیم بر روی نعوذ گردید.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان می دهد که درمان با دوز حاد لیتیم موجب اختلالات نعوذ در یک مدل in-vivo موش های صحرایی می شود. همچنین به نظر می رسد که مسیر نیتریک اکساید در اختلال نعوذ ناشی از لیتیم نقش دارد. علاوه بر این، نتایج این تحقیق نشان می دهد که سیلدنافیل در درمان اختلالات نعوذ ناشی از لیتیم موثر است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
109 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1505270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!