ارزیابی اثر هیدروژل ترکیبی کیتوسان و آلوئه ورا در بهبود سوختگی نیمه ضخامت در رت و مقایسه آن با اثرات موضعی هیدروژل کیتوسان و آلوئه ورا به تنهایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هیدروژل ها از جمله پانسمان هایی با ویژگی های مناسب و مورد استفاده در پوشش زخم ها به ویژه زخم های سوختگی می باشند. آلوئه ورا و کیتوسان، ترکیبات طبیعی و فراوانی در طبیعت می باشند که می توان از آنها در تهیه هیدروژل ها استفاده کرد. هدف از این مطالعه بررسی اثر هیدروژل ترکیبی کیتوسان و آلوئه ورا در بهبود سوختگی نیمه ضخامت در رت و مقایسه آن با اثرات موضعی هیدروژل کیتوسان و آلوئه ورا به تنهایی بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه حیوانی 28 رت نر از نژاد اسپراگ داولی به طور تصادفی در 4 گروه 7 تایی تقسیم شده اند. بعد از ایجاد سوختگی نیمه ضخامت به ابعاد 2 در 5 سانتیمتر در پشت همه رت ها، در یک گروه از پانسمان ترکیبی هیدروژل-آلوئه ورا، گروه دوم هیدروژل کیتوسان و گروه سوم آلوئه ورا به تنهایی استفاده شد و گروه کنترل بدون پانسمان بود. در روزهای 7 و 14 از همه رت ها عکسبرداری دیجیتال و نیز به شکل راندوم در هر گروه کشت و بیوپسی تهیه شد. اندازه زخم ها با نرم افراز Image J. بررسی شده و ارزیابی نمونه ها از لحاظ هیستوپاتولوژی انجام گردید. سپس نتایج با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که متوسط سطح زخم در گروه پانسمان شونده با هیدروژل ترکیبی کیتوسان - آلوئه ورا در پایان روز چهاردهم، 07/1 ± 62/1 سانتیمتر مربع و در گروه پانسمان شونده با هیدروژل کیتوسان 57/0 ± 91/6 و در گروه سوم 58/1 ± 63/7 و در گروه کنترل 01/1 ± 98/7 سانتیمتر مربع بود. طبق نتایج حاصله، در میزان ترمیم زخم در گروه پانسمان شونده با هیدروژل کیتوسان - آلوئه ورا نسبت به سه گروه دیگر اختلاف معناداری مشاهده شد (P<0.001). اما در بین گروه ها، از نظر ویژگی های کیفی تفاوت قابل ملاحظهای مشاهده نشد.
نتیجه گیری
پانسمان هیدروژل کیتوسان - آلوئه ورا با توجه به سرعت ترمیم مناسب، به عنوان یک پانسمان مناسب توصیه میشود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!