راهکارهای اصلاح چالش های مرتبط با حقوق بیماران روانی در کشور با تکیه بر بررسی مطالعات مختلف انجام شده در ایران و سایر کشورها

چکیده:
زمینه
حقوق بیماران روانی و اهمیت رعایت آن در سالهای اخیر مورد توجه سیاست گذاران، مدیران و پژوهشگران بخش سلامت قرار گرفته است. علی رغم افزایش اهمیت این موضوع، تنها مطالعات اندکی به بررسی حقوق بیماران روانی و موضوعات مرتبط با آن پرداخته اند. هدف از انجام این مطالعه آن است که با بررسی مطالعات مختلف انجام شده مرتبط با حقوق بیماران روانی در ایران و سایر کشورها، چالش ها و راهکارهای رویارویی با آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
روش کار
این پژوهش مطالعه ای مروری است. برای انجام مرور، مقالات، پایان نامه ها، گزارش های مرتبط با حقوق بیماران روانی مورد بررسی قرار گرفت. برای گرداوری داده های مرتبط با اهداف مطالعه، ابتدا پایگاه های داده ای داخلی و خارجی جستجو گردید. در گام بعدی لیست مقالات برخی مجلات داخلی و خارجی تخصصی در خصوص حقوق بیماران روانی مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع بندی و طبقه بندی داده های موردنیاز، گزینه های مرتبط با اصلاحات لازم برای رویارویی با چالش های مربوط به حقوق بیماران روانی استخراج و دسته بندی گردید.
یافته ها
راهکارهای ارایه شده برای رفع چالش های فعلی مرتبط با حقوق بیماران روانی (نقص ها و کاستی های مرتبط با حقوق فعلی بیماران روانی، عدم آگاهی و یا آگاهی پایین بیماران روانی و کارکنان بخش سلامت از حقوق بیماران روانی و... ) شامل اصلاحات در سطح تدوین قوانین و مقررات، در سطح سیاست گذاری کلان، در سطح انجام پژوهش های مرتبط، در سطح ارایه خدمات سلامتی و اصلاحات راهبردی با تکیه بر تحلیل ضعف ها و نارسایی های مرتبط با حقوق بیماران روانی و توجه به نیازهای واقعی آنان می باشد.
نتیجه گیری
کمک به ارتقای سیاست گذاری های موجود جهت اصلاح کاستی ها و نارسایی های مرتبط با حقوق بیماران روانی و توجه به الزامات آن، برنامه ریزی در جهت شناسایی ضعف ها و نارسایی مرتبط با حقوق آنان و اقدام در جهت بهبود نحوه ارایه خدمات به این دسته از بیماران در سطوح مختلف نظام سلامت گامی موثر در راستای رفع بسیاری از چالش های مرتبط با حقوق بیماران روانی و ارتقای رعایت حقوق آنان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1509489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!