مطالعه تولیدات علمی حوزه روان پزشکی در پایگاه اسکوپوس

چکیده:
زمینه
با توجه به سهم بسیار زیاد مشکلات بهداشت روان و شیوع اختلالات روان پزشکی پژوهش در حوزه سلامت روان از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی تولیدات علمی حوزه روان پزشکی طی سال های 2000-2012 در پایگاه اسکوپوس می باشد.
روش کار
دراین پژوهش تلاش شده با بررسی 27516 رکورد مقاله که درپایگاه اسکوپوس دربازه زمانی 2000-2012 منتشر شده اند با استفاده از روش علم سنجی به بررسی نویسندگان و موسسات فعال و کشورهای پیشرو در این حوزه پرداخته شود و در کنار آن به بررسی مجلات هسته نمایه شده در پایگاه گزارش استنادی مجلات با استفاده از شاخص تاثیر پرداخته شده است.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که کشورهای ایالات متحده امریکا، انگلستان و آلمان در حوزه روان پزشکی در صدر کشورها قرار دارند. همچنین 40 مجله هسته در این حوزه وجود دارد که دارای ضریب تاثیر بالای 3 می باشند. کالج سلطنتی لندن با تعداد 565 رکورد مقاله، مرکز پزشکی وی آبا تعداد 534 مقاله و دانشکده پزشکی هاروارد با 289 مقاله در صدر موسسات فعال و پرکار از نظر انتشار مقالات حوزه روانپزشکی قرار دارند. در ایران نیز دانشگاه علوم پزشکی تهران با 37 رکورد مقاله، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با 16مقاله و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با 9مقاله جزو پرکارترین دانشگاه های ایران از نظر انتشار مقالات این حوزه هستند. در میان نویسندگان بین المللی بایدرمن (Biederman) با اختصاص 13%مقالات، بیرماهر (Birmaher) 12% مقالات و وایتایلو (Vitiello) با 11% سهم بسزایی در انتشار مقالات این حوزه بر عهده دارند. در ایران نیز محمدی با 9 مقاله آخوند زاده 8 مقاله و امینی و غنی زاده هر کدام با 7 مقاله جزو محققان پرکار این حوزه هستند.
نتیجه گیری
تولیدات علمی حوزه روان پزشکی در ایران اگرچه نسبت به کشورهای قدرتمند علمی در سطح پایینی قرار دارد؛ اما در سالهای اخیر روند رو به رشدی از خود نشان داده است. نتایج این تحقیق می تواند به عنوان سندی در دست محققان برای مشخص کردن مسیر پیش رو در تحقیقات و همچنین ابزاری برای برنامه ریزی استراتژیک در بخش سلامت روان مورد استفاده قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1509494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!