اثر کفی حمایت کننده قوس داخلی بر نیروی عکس العمل زمین، ایمپالس، نرخ بارگذاری و گشتاور آزاد طی مرحله استقرار راه رفتن

چکیده:
مقدمه
سنجش نیروهای عکس العمل زمین و سایر فاکتورهای کینتیکی راه رفتن از ارزش کلینیکی برخوردار است. نوع کفش و کفی در تعامل با این فاکتورها است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر کفی های Arch Support بر اوج نیروهای عکس العمل زمین و زمان رسیدن به آن ها، ایمپالس، نرخ بارگذاری، و گشتاور آزاد در مرحله استقرار راه رفتن در افراد سالم بود.
روش ها
16 مرد سالم با میانگین سن، جرم و قد به ترتیب (8/4±4/29 سال)، (6/12±9/77 کیلوگرم)، و (8/5±5/176 سانتی متر) در این مطالعه شرکت نمودند. با استفاده از دو تخته نیرو (1000 هرتز) مولفه های نیروی عکس العمل زمین طی فاز استقرار راه رفتن در دو شرایط با و بدون استفاده از کفی اندازه گیری شد. سپس متغیرهای اوج نیروهای عکس العمل زمین و زمان رسیدن به آن ها، ایمپالس، نرخ بارگذاری، و گشتاور آزاد استخراج شدند. آزمون آماری Repeated measure ANOVA با سطح معناداری (05/0˂p) جهت تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج
پوشیدن کفی موجب کاهش اوج مولفه عمودی عکس العمل زمین در لحظه تماس پاشنه با زمین (9/6 درصد وزن بدن، 001/0=P) و نرخ بارگذاری عمودی (4/8 درصد، 020/0=P) شد، اما نیروی جلوبرنده (7 درصد نیوتن بر وزن بدن، 0001/0=P) و ایمپالس قدامی-خلفی (2/1 درصد وزن بدن در ثانیه، 003/0=P) و ایمپالس عمودی (2 درصد وزن بدن در ثانیه، (032/0=P) را افزایش داد.
بحث: کاهش نیروی عکس العمل زمین و نرخ بارگذاری بوسیله کفی ممکن است خطر آسیب های اندام تحتانی ناشی از ایمپالس هنگام راه رفتن را کاهش دهد. بررسی تاثیر کفی در میزان شیوع آسیب های مچ پا و پا در ورزشکاران توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510062 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!