ارزیابی سازگاری پلاکتی بین بیماران AML و اهداکنندگان پلاکت به روش فلوسیتومتری

چکیده:
سابقه و هدف
مقاومت پلاکتی ایمیون از جمله عوارض تزریق مکرر پلاکت می باشد. هدف از این مطالعه، انجام کراس مچ پلاکتی با استفاده از روش فلوسیتومتری برای ارزیابی نتایج تزریق پلاکت بود.
مواد و روش ها
تعداد 15 بیمار AML بستری با سابقه تزریق پلاکت(حداقل دو بار) و تعداد 15 فرد ظاهرا سالم بدون سابقه تزریق خون و فرآورده های آن(کنترل)، در این مطالعه توصیفی بررسی شدند. برای انجام کراس مچ پلاکتی، از روش Gates برای کراس مچ پلاکتی با استفاده از فلوسیتومتری، استفاده شد. از افراد سالم mL 5 خون کامل جمع آوری و PRP تهیه شد. سرم بیماران با سوسپانسیون پلاکتی مجاور شده و سپس FITC-anti human IgG اضافه و به روش فلوسیتومتری بررسی گردید.
نتایج حاصل از کراس مچ با CCI بیماران به کمک آزمون های من ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون مقایسه شدند. یافته ها بین کراس مچ پلاکتی به روش فلوسیتومتری و نتایج CCI یک ساعته بیماران(با 731/0- = r و 002/0=p) و CCI 24 ساعته بیماران (با 744/0- = r و 002/0=p)، رابطه منفی معناداری وجود داشت. در بیماران مشکوک به مقاومت پلاکتی ایمیون که میانگین CCI یک ساعته کمتر از 7500 بود، میانگین درصد کراس مچ پلاکتی نسبت به افراد بیمار غیر مبتلا به مقاومت پلاکتی ایمیون و افراد کنترل تفاوت معناداری وجود داشت(001/0=p).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان داد آزمایش کراس مچ پلاکتی به روش فلوسیتومتری، ارتباط نسبتا قوی با CCI یک ساعته دارد و در ارزیابی مقاومت پلاکتی ایمیون کارآیی مناسبی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!