کاربرد مدل های SWOT و SWOT- AHP در آمایش منطقه های مرزی با تاکید بر راهبرد ها و اولویت های برنامه ریزی: منطقه های مورد مطالعه: مریوان و بانه

چکیده:
هدف از این پژوهش، آمایش منطقه های مرزی با تاکید بر راهبردها و اولویت های برنامه ریزی در منطقه های مرزی بانه و مریوان است. در این تحقیق، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده کرده ایم. پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است و شیوه جمع آوری اطلاعات در آن، اسنادی و میدانی و در قالب پرسشنامه است که توسط بیست نفر از متخصصان انجام شده است. مدل مورد استفاده در این تحقیق، از مدل های SWOT و مدل هیبریدی SWOT- AHP است که در نتیجه سنجش قابلیت ها و محدودیت های آمایش منطقه های مرزی به لحاظ امنیت صورت گرفته است. برای دست یافتن بدین مقصود با بهره گیری از تکنیک SWOT، نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی)، و فرصت ها و تهدیدها (عوامل خارجی) را شناسایی کرده و با استفاده از مدل AHP، مجموعه عوامل داخلی و خارجی را برای اتخاذ بهترین استراتژی (SO،WO،ST،WT) وزن دهی کرده ایم. یافته های پژوهش نشان می دهد در مدل SWOT، راهبرد تدافعی به عنوان استرتژی اصلی انتخاب شده و در مدل ،SWOT- AHP راهبرد های تهاجمی، رقابتی (SO) با امتیاز 0.861 به عنوان استرتژی اصلی و راهبردهای بازنگری (WO) با امتیاز 0.680 به عنوان استراتژی آلترناتیو برگزیده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!