بررسی پارامترهای موثر بر سیستم الکتروفنتون با الکترودهای فولاد زنگ نزن و گرافیت در حذف رنگزای اسید اورانژ 7 از فاضلاب سنتزی

چکیده:
رنگزاها از آلاینده های متداول موجود در فاضلاب های صنعتی اند. به تازگی فرایند الکتروفنتون به دلیل کاهش میزان مصرف انرژی، قدرت اکسندگی بالا و تولید محصولات جانبی سازگار با محیط زیست به صورت گسترده در حذف رنگزا به کار برده می شود. در این تحقیق فرایند الکتروفنتون در سلولی به حجم مفید 500 میلی لیتر و با کاتدی از جنس گرافیت و آندی از جنس فولاد زنگ نزن برای حذف رنگ از فاضلاب سنتزی انجام شد. اثر دانسیته جریان، نرخ هوادهی، pH و سطح الکترود در فاضلاب سنتزی بررسی شد و بهینه سازی پارامترها براساس کاهش هزینه های مصرفی حذف رنگزا صورت گرفت. نتایج نشان داد که افزایش شدت جریان، هوادهی، سطح الکترود و کاهش pH موجب افزایش بازده حذف رنگزا می شود. شرایط بهینه پارامترهای موثر در فرایند الکترولیز A 6/0=شدت جریان، 5/6=pH، بدون هوادهی، غلظت اولیه رنگزا mg/L100، سطح الکترود cm260 و زمان الکترولیز 210 دقیقه به دست آمد. تحت این شرایط بازده حذف 90 درصدی رنگزا با میزان انرژی مصرفی KWh/ppm28/0 حاصل شد. براساس نتایج، استفاده از الکترودهای مذکور در فرایند الکتروفنتون به دلیل تولید الکتروشیمیایی رادیکال های هیدروکسیل با قدرت اکسندگی بالا می تواند برای تجزیه فاضلاب حاوی رنگزا و آلاینده های مقاوم استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
855 تا 865
لینک کوتاه:
magiran.com/p1512993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!