بروندادهای علمی اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم پزشکی دانشگاه شاهد در پایگاه استنادی اسکوپوس در فاصله سال های 2000 تا 2011

چکیده:
هدف
امروزه ارزیابی کمی و کیفی برونداده های علمی، از جمله مهمترین شاخص های سنجش تولیدات علمی دانشگاه ها، موسسه ها و کشورها محسوب می شود لذا هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت بروندادهای علمی اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم پزشکی دانشگاه شاهد، در پایگاه استنادی اسکوپوس (2000 تا 2011) می باشد.
روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش اسنادی و پیمایشی با رویکرد علم سنجی انجام شده است. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و به کمک نرم افزار Excel تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان دادند که فقط 32 نفر (24درصد) از جامعه پژوهش، دارای مدرک علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس بودند. روند کلی رشد بروندادهای علمی جامعه پژوهش به رغم صعودی بودن، منظم نبوده، حتی در برخی سال ها نزولی بوده است. از کل 279 برونداد علمی نمایه شده، 276 مورد به دانشکده پزشکی، هفت مورد به دانشکده دندان پزشکی و پنج مورد به دانشکده پرستاری، مربوط بوده اند و بیشترین نوع مدرک نمایه شده، مقاله مجله بوده است. دانشکده های پزشکی، دندان پزشکی و پرستاری، به ترتیب، دارای بیشترین میزان تعداد استنادها و شاخص هرش بوده اند ولی از لحاظ نسبت استناد به مدارک، دانشکده پرستاری، عملکردی بهتر نسبت به دو دانشکده دیگر داشته است. حوزه موضوعی پزشکی به طور کلی با 83/41درصد، بیشترین سهم را داشته و دو حوزه موضوعی دندان پزشکی و پرستاری با 12/1 و 22/0درصد، کمترین سهم را داشته اند. بروندادهای سه، چهار و پنج نویسنده ای، به ترتیب، بیشترین سهم را داشته اند. میزان همکاری علمی جامعه پژوهش با پژوهشگران ایرانی و پژوهشگران دانشگاه شاهد، بیش از همکاری علمی با پژوهشگران غیرایرانی و پژوهشگران غیردانشگاه شاهد بوده است. پژوهشگران کانادایی و دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیشترین سهم را در همکاری علمی خارج از کشور و خارج از دانشگاه با جامعه پژوهش داشته اند.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که میزان تولیدات علمی و همکاری های علمی اعضای هیئت علمی پزشکی دانشگاه شاهد روند صعودی داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1514859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!