بررسی اثر عصاره های مختلف توتیای دریایی Echinometra mathaei بر فعالیت آنزیم آلفاآمیلاز

پیام:
چکیده:
مقدمه
توتیاهای دریایی به شاخه خارپوستان (Echinodermata) از بی مهرگان دریایی تعلق دارند که دارای خواص زیستی متعددی می باشد. دیابت شیرین، شایع ترین بیماری متابولیک در جهان است که شامل گروهی از اختلالات متابولیسمی با درجات متفاوت می باشد و اولین مشخصه آن افزایش سطح گلوکز در خون است. هدف از مطالعه پیش رو، بررسی خاصیت ضددیابتی به روش ارزیابی مهار فعالیت آنزیم آلفاآمیلاز توسط ارگان های مختلف، مایع سلومیک (CF و CL) و رنگدانه پوسته و خار توتیای دریایی E. mathaei می باشد.
روش ها
در مطالعه آزمایشگاهی، عصاره های بافت های مختلف (خار، پوسته، گناد و فانوس ارسطو) توتیای دریایی با استفاده از سه حلال ان- هگزان، اتیل استات و متانول، براساس افزایش قطبیت جدا گردیدند. مایع سلومیک با روش بافره و رنگدانه پوسته و خار به کمک HCl از توتیای دریایی استخراج شد. سپس فعالیت ضددیابتی با آزمون مهارکنندگی آنزیم آلفاآمیلاز انجام شد.
یافته ها
طبق نتایج به دست آمده، سلول های آزاد مایع سلومیک، سلوموسیت لیزات و رنگدانه پوسته توتیای دریایی دارای میزان بالایی از مهار آنزیم آلفاآمیلاز می باشند. نتایج اختلاف معنی داری در سطح احتمال 05/0P< را نشان می دهد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نیز نشان داد که توتیای دریایی E. mathaei به علت دارا بودن فعالیت بالای آنتی اکسیدانی و هم چنین ترکیبات فلاونوئیدی، دارای اثر مهاری روی آنزیم آلفاآمیلاز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1517517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!