شناسایی و ارزیابی موانع توسعه گردشگری سلامت در استان یزد

چکیده:
مقدمه
امروزه، گردشگری سلامت پدیده ای مهم و رو به رشد در جهان محسوب می شود. ایران از گذشته یکی از مراکز فعال گردشگری سلامت در منطقه خاورمیانه بوده است. به دلیل جایگاه مهم صنعت گردشگری پزشکی در اقتصاد جهانی و همچنین قابلیت های استان یزد در این صنعت، هدف این پژوهش شناسایی و بررسی موانع توسعه گردشگری سلامت در این استان بود.
روش بررسی
در این مطالعه پیمایشی و کاربردی، جامعه آماری شامل 10 نفر از خبرگان آشنا با صنعت گردشگری سلامت در استان یزد در سال 1393 بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که روایی آن از طریق بررسی متون و پژوهش های مشابه و مشورت با صاحب نظران در حوزه گردشگری سلامت تایید شد. ابتدا با مرور جامع ادبیات تحقیق و نظرات خبرگان، موانع توسعه گردشگری سلامت شناسایی شد. سپس، با استفاده از روش آنتروپی Shannon، میزان اهمیت هر یک از موانع تعیین و در نهایت، این موانع با استفاده از تکنیک بهینه سازی چندمعیاره و راه حل توافقی فازی، رتبه بندی گردید. تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزار Excel صورت پذیرفت.
یافته ها
موانع بالا بودن هزینه ها (0561/0) و تبلیغات محدود (0462/0) بیشترین و کمترین اهمیت را داشتند. همچنین، موانع قوانین و مقررات سخت و دشوار، نیازهای درمانی جامعه محلی و کمبود نیروی انسانی به ترتیب از مهم ترین موانع توسعه گردشگری سلامت در استان یزد بود.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش منجر به شناخت موانع توسعه گردشگری سلامت در استان یزد شد و بر اساس آن، تدابیری در راستای رفع موانع در این صنعت و در نهایت جذب بیشتر گردشگر سلامت، ارایه گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
799 تا 806
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!