مقایسه تجویز داخل بینی دگزمدتومدین با میدازولام در کاهش اضطراب و آرام بخشی کودکان کاندید عمل جراحی انتخابی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مهم ترین مسائلی که در آماده سازی اطفال برای جراحی با آن مواجه هستیم اضطراب هنگام ورود به اتاق عمل است. اضطراب می تواند سبب واکنش های تهاجمی و افزایش بی قراری کودک شود و حتی ممکن است کنترل درد پس از عمل را با مشکل مواجه کند. هدف این مطالعه بررسی اثرات آرام بخشی پیش از عمل، تغییر در میزان اضطراب کودکان هنگام ورود به اتاق عمل به دنبال تجویز داخل بینی دگزمدتومدین و میدازولام است.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت آینده نگر، تصادفی و دوسوکور بر روی 60 کودک 8-2 ساله با کلاس فیزیکی 1و2 کاندید جراحی انتخابی در بیمارستان های آموزشی، درمانی شهرستان رشت انجام شد. کودکان با استفاده از انتخاب بلوک تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. گروه (D) 30 دقیقه قبل از ورود به اتاق عمل 1 میکروگرم بر کیلوگرم دگزمدتومیدین و گروه (M) در همان زمان 2/0 میلی گرم بر کیلوگرم میدازولام از طریق بینی دریافت کردند. سطح آرامش کودک بر اساس نمره رامسی و میزان اضطراب کودک در زمان تجویز دارو و هنگام ورود به اتاق عمل در هر گروه و بین دو گروه و هم چنین طول مدت ریکاوری با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای، آزمون تی و مجذور کای دونمونه ای بین دو گروه مقایسه شد.

یافته ها

در مجموع 60 کودک شامل 49 پسر و 11 دختر وارد مطالعه شدند. میانگین سنی بیماران این مطالعه 67/1±45/4 سال بود. از نظر جنس، سن، ضربان قلب، فشار خون و میزان اشباع اکسیژن شریانی پایه در دو گروه اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد. میزان آرام بخشی قبل از تجویز دارو و هنگام ورود به اتاق عمل در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت (540/0=P). اگرچه این عامل در هر دو گروه هنگام ورود به اتاق عمل کم تر از زمان تجویز دارو بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (برای گروهD 009/0=P و برای گروهM 0001/0=P). میزان اضطراب قبل از دریافت دارو نیز در دو گروه مشابه (911/0=P) و هنگام ورود به اتاق عمل کاهش یافته بود (0001/0=P برای گروه دگزمدتومیدین و 0001/0=P برای گروه میدازولام). کودکانی که میدازولام دریافت کردند هنگام ورود به اتاق عمل اضطراب کمتری نسبت به گروه دگزمدتومیدین داشتند (034/0=P) ولی در طول مدت ریکاوری اختلاف آماری معنی داری با گروه دگزمدتومیدین نداشتند (947/0=P).

نتیجه گیری

تجویز داخل بینی میدازولام و دگزمدتومدین قبل از عمل در کاهش اضطراب و آرام بخشی کودکان موثر است. با این حال میدازولام جهت کاهش اضطراب کودکان بر دگزمدتومیدین برتری دارد گرچه عوارض تنفسی دکزمتدتومیدین کم تر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!