ارزیابی درونی گروه های پرستاری دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به نقش دانشگاه ها در تربیت نسل، بررسی دستیابی به اهداف و کیفیت آموزش لازم و ضروری است و ارزشیابی درونی ازجمله پذیرفته شده ترین روش ها برای این منظور است. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای ارزیابی درونی گروه های پرستاری دانشگاه های آزاد اسلامی استان بود.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی کاربردی است، که جامعه آماری آن شامل دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیئت علمی رشته های پرستاری دانشگاه های آزاد اسلامی سطح استان آذربایجان غربی در سال 1393 می باشد. حجم نمونه در گروه دانشجویان 70 نفر از هر دانشگاه، در گروه فارغ التحصیلان 40 نفر از هر دانشگاه و در گروه اعضای هیئت علمی سرشماری بوده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های روا و پایای مخصوص مدیران گروه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان و تعدادی چک لیست استفاده شد. پایای پرسشنامه ها به روش آلفا کرونباخ و روایی آن با نظر اعضا هیئت علمی تامین شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS.21 با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی انجام گردید.
یافته ها
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد از بین عوامل موردبررسی کم ترین میزان رضایت در بین عوامل دروندادی نظیر تجهیزات و بیشترین میزان رضایت در بین عوامل برون دادی مانند کیفیت عناصر موثر بر برنامه های آموزشی وجود دارد.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان می دهد که واحدهای مورد ارزیابی در سطح «نسبتا مطلوب» یا «مطلوب» قرار دارند. اما واقعیت با توجه به نتایج ارزیابی های بیرونی هم در جنبه قیاس بین واحدها و هم در نمره ارزیابی هر واحد ممکن است قدری متفاوت باشد. ازاین روی به نظر می رسد نتایج ارزیابی های درونی بدون ارزیابی بیرونی ممکن است اغواکننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1523416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!